VER309D Tjenesteorganisering
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Kristian Leonard Melby
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
Tilbud og organisering av tjenester
-
Organisasjon og ledelse
-
Stat- og kommunalkunnskap
-
Velferdsstatens utvikling og prinsipper
-
Helse- og sosialpolitikk
-
Brukermedvirkning, brukerstyring og individuell plan
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og om hvordan språk og kultur påvirker dette
-
har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
-
kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester, og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
-
har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av
-
har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere i helse- og sosialsektoren
-
har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
-
kjenner til brukerdrevet innovasjon
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere hva som kan bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling
-
kan anvende og utvikle individuelle planer for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg som truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
-
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å utvikle tjenester
Generell kompetanse
-
kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser og kan forebygge og løse konflikter
-
kan planlegge og gjennomføre samhandling ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse
-
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis
-
kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
-
har innsikt i organisasjonsendringer og forbedring av tjenestene
-
har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltatt på obligatorisk undervisning.
-
Godkjent obligatoriske arbeidskrav.
Se emneheftet på Canvas for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, oppgaveskriving, arbeidskrav, framlegg og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen utgjøres av en porteføljemappe. Mappen leveres som en gruppebesvarelse. Mappen skal inneholde to studentarbeider:
1. Tjenesteorganisering,
2. Helse- og sosialpolitikk
Det gis en samlet vurdering til bestått/ikke bestått. Begge studentarbeidene må være vurdert til bestått for at eksamen totalt skal regnes som bestått. Det fastsettes felles karakter for gruppen. Se emneheftet på Canvas for nærmere beskrivelse.