Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • kartlegging og observasjon

  • miljøarbeid

  • utfordrende atferd

  • anvendt atferdsanalyse

  • kognitiv atferdsterapi

  • kommunikasjonsopplæring

  • makt og tvang

  • etikk

  • vernepleierens arbeidsmodell

  • pedagogikk og spesialpedagogikk

  • pedagogiske teorier

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering

  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse

  • har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid

  • har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • har kunnskap om begrepene utvikling og endring, og hvordan skillet mellom dem har betydning for miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper

  • har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet

  • har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter

  • kan oppdatere sin kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe

  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg som truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i den miljøterapeutiske utøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser

  • kan planlegge, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis

  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning

Godkjent obligatoriske arbeidskrav

Se nærmere beskrivelse i emneheftet på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter simulering, gruppebasert veiledning, fremlegg, flervalgstester, seminarer, forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, skriftlig arbeidskrav, webcast, ferdighetstrening og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fem timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter. Se emnehefte på Canvas for nærmere beskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:33