Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Vernepleie, bachelorprogram, distriktsvennlig

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Psykisk helse

  • Psykiske lidelser og rusproblematikk

  • Psykisk utviklingshemming

  • Sosiale og emosjonelle vansker

  • Vold og overgrep

  • Forebyggende og helsefremmende arbeid

  • Sosialpsykologi og samarbeid

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering innenfor arbeid med rus, psykisk helsearbeid og psykisk utviklingshemming

  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

  • har kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

  • har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd

  • har kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner

  • har bred kunnskap om personer med psykisk utviklingshemming

  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste psykiske sykdommene

  • har kunnskap om barn og unge og kan være en utøver som ivaretar deres behov for tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter

  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet

  • har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres

  • kjenner til aktuelle pasientforløp

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering innenfor arbeid med rus, psykisk helsearbeid og psykisk utviklingshemming

  • kan anvende faglig kunnskap i forhold til beslutningsstøtte

  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov

  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet

  • kan anvende kunnskap for å drøfte ulike måter å samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep

Generell kompetanse

  • kan planlegge målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere

  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis

  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning.

Godkjent obligatoriske arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, ferdighetstrening, simulering, arbeidskrav, seminar og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:33