Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Funksjonsnedsettelser

  • Miljøarbeid

  • Mestring

  • Velferdsteknologi

  • Brukermedvirkning og selvbestemmelse

  • Kommunikasjon

  • Relasjon

  • Etikk

  • Observasjon og kartlegging

  • Veiledning

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid

  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid

  • har kunnskap om problemløsning på individ- og gruppenivå gjennom observasjon og kartlegging

  • har kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne

  • har kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi

  • har kunnskap om tilrettelegging for mestring og autonomi

  • har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned

  • har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte

  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å treffe begrunnede valg

  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig og tverrprofesjonell samhandling

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang

  • har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap

  • kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Det er også annen obligatorisk undervisning i emnet. Indirekte praktiske studier er loggføring, skriving av praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse henvises til emneheftet på Canvas.

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er 9 uker veiledet praksis. Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Følgende må være godkjent for at praksis skal vurderes til bestått karakter:

  • Individuell praksisoppgave

  • Arbeidskrav

  • Deltakelse i obligatorisk veiledning

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:10:50