Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Prosessorientert ledelse

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales kjennskap til prosessorientert og prinsippbasert lederskap (tilsvarende TFL940 Prosessorientert og prinsippbasert lederskap eller tilsvarende)

Innhold

Formål med emnet er å lære om hvordan man identifiserer, planlegger, og praktisk gjennomfører endringer i egen organisasjon basert på prosessorientert verdiskapning med utgangspunkt i bedriftens strategi og visjon. Kunnskap om hvordan prinsipper kan benyttes som et fundament for forbedring i organisasjoner står sentralt.

 

Innholdet i emnet vil bli tilpasset studentens bakgrunn og eventuelle stilling i organisasjonen (strategisk, taktisk og operasjonelt nivå).

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • ha bred kunnskap om iverksettelse og ledelse av forbedringsprosesser basert på selskapets strategi og verdier
  • kunne identifisere mulige forbedringsområder i egen avdeling/organisasjon
  • ha kjennskap til sentrale teorier og operasjonelle metoder for effektivisering og økt verdiskapning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått individuelt/gruppe refleksjonsnotat.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med varierte læringsformer bestående av podkaster, digital veiledning og videoer, prosjektarbeid og refleksjonsnotat med veiledning. Digitale verktøy kan benyttes i forbindelse med øvinger. Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.

Undervisningsspråk: norsk og engelsk

Litteratur: norsk og engelsk

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Tilbys som videreutdanningsemne.

Eksamen

Individuell mappeinnlevering bestående av ulike oppgaver. Nærmere informasjon gis.

Det gis en samlet vurdering av innholdet i mappeeksamen, som vurderes til bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Studiepoengredusjon:

ORG996 med 2,5 sp

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG996 – Prosessorientert verdiskapning i praksis 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:29