Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

Design thinking er en praktisk metode for innovasjon og utvikling som søker å kombinere tekniske-/organisatoriske muligheter med hva som er økonomisk lønnsomt og hva brukerne eller kundene har behov for. Design thinking fokuserer i stor grad på brukerne, og legger menneskelig adferd til grunn for utviklingen av nye produkter eller tjenester.

Dette tilbudet er et praktisk, grunnleggende emne for innføring i design thinking som arbeidsmåte. Emnet inneholder alle elementene i design thinking, fra hvordan skaffe innsikt i en målgruppe, hvordan utarbeide arbeidshypoteser, generere idèer, skape prototyper samt teste ut forslag og løsninger underveis.

Du vil jobbe med et selvvalgt tema, og står fritt til å jobbe med utfordringer internt i egen organisasjon, eller ta tak i en utfordring lokalt eller på samfunnsnivå. Arbeidet vil ta utgangspunkt i det/de bærekraftsmål som er mest relevant for den utfordringen den enkelte student jobber med.

Læringsutbytte

Emnet vil gi deg en praktisk og grundig innføring i design thinking, og en verktøykasse bestående av praktisk erfaring og brukernære metoder som kan gjenbrukes i andre prosjekt.

Etter gjennomført emne skal du:

  • ha grunnleggende forståelse av teorien bak design thinking

  • ha praktisk erfaring med verktøy, metoder og tankesett for gjennomføring av et design thinking-prosjekt

  • kunne reflektere over egen rolle og kompetanse i en kreativ prosess

  • kunne identifisere muligheter og barrierer for å kunne lede kreative prosjekter i egen organisasjon

  • forstå hvordan design thinking kan være et nyttig verktøy for sammensatte og komplekse utfordringer for å nå FNs bærekraftsmå

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på 80 % av samlingene. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet gis i hovedsak gjennom fem fysiske heldagssamlinger fordelt over et semester, inkludert case, gruppediskusjoner og oppgavearbeid. Samlingene er praktisk rettet, med fokus på praktisk individuelt arbeid, gjerne knyttet til utfordringer i egen organisasjon.     

Mellom samlingene arbeider du videre med selvvalgt tema og konkrete oppgaver. Oppgavene er praktisk rettet, og kan integreres i en normal arbeidshverdag om du velger å jobbe med en intern utfordring i egen organisasjon. Oppgavene kan også utføres på ettermiddager eller i helger dersom dette er mer hensiktsmessig for din arbeidsplan.  

Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei (tilbys som videreutdanning).

Eksamen

Eksamen i emnet er todelt: Del 1: individuell, skriftlig innleveringsoppgave som utgjør 60 % av endelig bokstavkarakter. Del 2: individuell eller gruppe (inntil 3 studenter), muntlig presentasjon som utgjør 40 % av endelig bokstavkarakter. Mer informasjon i Canvas.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG464 – Innovation through Design Thinking 3
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:29