SYP501 Kliniske studier i faglig lederskap og innovasjon
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
SY-429-1 Sykdomslære og farmakologi
SY-443-1 Kartlegging og systematisk-klinisk helsevurdering
SY-503-1 Komplekse pasientsituasjoner og forløp
SY-504-1 Faglig lederskap og innovasjon
Innhold
-
Fokus for emnet er avansert klinisk allmennsykepleiers arbeid med tjenesteutvikling innovasjon, ledelse og implementering.
-
Gjennom kliniske studier i kommunehelsetjeneste / spesialisthelsetjeneste skal studenten videreutvikle sin kompetanse i å samarbeide tverrsektorielt, og få erfaring med betydningen av tjenestekoordinering.
-
Studenten skal se ansvaret for å veilede og undervise personell og studenter i pasientsikkerhetsrutiner.
-
Studentene skal kunne bidra til hensiktsmessig involvering av pasienter, brukere, pårørende og sosialt nettverk på individ- og systemnivå.
-
Kliniske studier gjennomføres på ulike arenaer / nivåer i helse- og omsorgstjenestene, med kollegaer og i et tverrprofesjonelt samarbeid.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
-
har inngående kunnskap om samhandling, tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
-
kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet
-
kan gjennomføre utviklings- og forbedringsarbeid med utgangspunkt i relevant fag- og forskningskunnskap
Generell kompetanse
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser, samt ha forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og vite når disse bør involveres
-
kan kommunisere om faglige problemstillinger med annet helsepersonell og faggrupper, for å bidra til forsvarlige og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester til pasientene
-
kan veilede og undervise personell og studenter i komplekse pasientsituasjoner
-
kan bidra til hensiktsmessig involvering av pasienter, brukere, pårørende og sosialt nettverk på individ- og systemnivå
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk deltakelse. Godkjent arbeidskrav. Det er krav om 90 prosent deltakelse i kliniske studier. Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Veiledede kliniske studier. Individuelle skriftlige arbeidskrav.
Arbeidsomfang i emnet er beregnet til 160 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Eksamen er 4 uker kliniske studier. Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått
Se nærmere informasjon i Canvas.