SY-931 Innføring i velferdsteknologi
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Tina Lien Barken
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Velferdsteknologi
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Følgende tema er sentrale i emnet:
- Nasjonale føringer innen velferdsteknologi
- E-Helse og digitalisering
- Ulike typer velferdsteknologi
- Tjenesteinnovasjon
- Gevinstrealisering
- Velferdsteknologi og konsekvenser for helsepersonell
- Velferdsteknologiens premisser
- Organisering og drift
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
- har kunnskap om muligheter og utfordringer ved bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- har kunnskap om innhold i begrepene velferdsteknologi, e- helse, digitalisering og innovasjon
- har kunnskap om ulike former for velferdsteknologi
- har innsikt i styrende dokumenter og planer aktuelt for velferdsteknologi
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger og hvilke løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov
- har kunnskap om gevinstrealisering
- har innsikt i veikart for tjenesteinnovasjon
- har kunnskap om ROS analyser
Ferdigheter
- kan finne informasjon om velferdsteknologi aktuelt for helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi for å vurdere velferdsteknologiske løsninger aktuelt for brukers og pårørendes ressurser og behov
- kan kartlegge gevinster
- kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan formidle faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig til bruker, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
- kan reflektere over egen faglige utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
Generell kompetanse
- kan identifisere konsekvenser velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten har for den faglige yrkesutøvelsen
- forstår betydningen av egen rolle i en kultur for utvikling og læring
- har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan i samarbeid med kolleger, brukere og pårørende bidra til utvikling av velferdsteknologiske løsninger
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente oppgaver
- Fremmøte til obligatorisk undervisning
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Seminarer
- Lesing av pensum/Selvstudium
- Gruppearbeid
- Innleveringsarbeid
- Veiledning
Arbeidsomfanget er ca. 270 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag.
Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som student
Eksamen
Individuell skriftlig oppgave. Oppgaven gis i begynnelsen av studiet. Vurderingsuttrykket er gradert karakter.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
1. juli 2024 05:09:21