Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Velferdsteknologi

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Følgende tema er sentrale i emnet:

  • Nasjonale føringer innen velferdsteknologi
  • E-Helse og digitalisering
  • Ulike typer velferdsteknologi
  • Tjenesteinnovasjon
  • Gevinstrealisering
  • Velferdsteknologi og konsekvenser for helsepersonell
  • Velferdsteknologiens premisser
  • Organisering og drift

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om muligheter og utfordringer ved bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om innhold i begrepene velferdsteknologi, e- helse, digitalisering og innovasjon
  • har kunnskap om ulike former for velferdsteknologi
  • har innsikt i styrende dokumenter og planer aktuelt for velferdsteknologi
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger og hvilke løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov
  • har kunnskap om gevinstrealisering
  • har innsikt i veikart for tjenesteinnovasjon
  • har kunnskap om ROS analyser

Ferdigheter

  • kan finne informasjon om velferdsteknologi aktuelt for helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi for å vurdere velferdsteknologiske løsninger aktuelt for brukers og pårørendes ressurser og behov
  • kan kartlegge gevinster
  • kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
  • kan formidle faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig til bruker, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
  • kan reflektere over egen faglige utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk

Generell kompetanse

  • kan identifisere konsekvenser velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten har for den faglige yrkesutøvelsen
  • forstår betydningen av egen rolle i en kultur for utvikling og læring
  • har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
  • har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
  • kan i samarbeid med kolleger, brukere og pårørende bidra til utvikling av velferdsteknologiske løsninger

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente oppgaver
  • Fremmøte til obligatorisk undervisning

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Lesing av pensum/Selvstudium
  • Gruppearbeid
  • Innleveringsarbeid
  • Veiledning

Arbeidsomfanget er ca. 270 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag.  

Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som student

Eksamen

Individuell skriftlig oppgave. Oppgaven gis i begynnelsen av studiet. Vurderingsuttrykket er gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:21