Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Avansert sykepleie i kommunehelsetjenesten, påbyggingsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentralt innhold i emnet er systematiske, kliniske undersøkelsesmetoder og relevante, standardiserte vurderingsverktøy for å identifisere og vurdere pasientens akutte og/eller langvarige helsebehov, deres ressurser, helsekompetanse og grad av mestring. Observasjoner og faglig vurdering av pasientens behov og ressurser er i fokus, samt hvordan imøtekomme de utfordringer pasienter har med relevante tiltak og behandling.

Tema i emnet:

  • Systematiske kliniske kartlegginger og undersøkelser

  • Akutte vurderinger og vitale tegn

  • Smerter og smertebehandling i kommunehelsetjenesten

  • Involvering av pasienter, brukere, pårørende og sosialt nettverk på individ- og systemnivå

  • Etikk i møte med praksis

  • Tiltak og behandling som oppfølging etter kartlegging

  • Relevant lovverk

  • Velferdsteknologi

  • Utvikling- og forbedringsarbeid

  • Koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer

  • Tjenesteinnovasjon og kvalitetsutvikling av tjenestene

Læringsutbytte

Studenten har etter endt emne kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor følgende områder:

  • Ha avansert kunnskap om systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og relevante, vurderingsverktøy for å identifisere og vurdere pasientens akutte og/eller langvarige helsebehov.

  • Ha avanserte kunnskaper om sykepleietiltak og behandling som kreves for å bidra til å løse pasientens helseproblemer.

  • Kunne gjennomføre systematiske og sykepleiefaglige relevante undersøkelser og vurderinger.

  • Ha kunnskap om kvalitetsutvikling og pasientsikkerhet

  • Kunne ta ansvar for å identifisere, vurdere og iverksette sykepleie og behandling både i akutt fase og ved oppfølging av pasienter med langvarige sykdommer.

  • Ha kunnskap om brukermedvirkning i utviklings - og forbedringsarbeid.

  • Ha kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser.

  • Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis.

  • Kunne innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse og dermed bidra til høy kvalitet på eget klinisk arbeid.

  • Kunne bidra til koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer for å medvirke til helhetlige pasientforløp og pasientsikkerhet.

  • Kunne bidra til at implementering av velferdsteknologi er faglig forsvarlig i samarbeid med pasient og pårørende i kommunehelsetjenesten.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praktisk prøve

  • Deltatt på obligatorisk undervisning

Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres på deltid over to semester. Det inngår nettbaserte forelesninger og samlinger som inkluderer temadager med ferdighetstrening med simuleringsøvelser. Andre undervisnings- og læringsformer er selvstudium, gruppearbeid, reflekterende team, fremlegg av eget arbeid.

Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelor i sykepleie. Søkere med annen høyskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan, etter individuell vurdering, bli tatt opp som studenter. Søkere må ha minimum ett års relevant yrkeserfaring etter endt utdanning.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over to dager. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SY-428 – Kartlegging 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:20