SY-501 Faglig lederskap og innovasjon
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Trygve Johannes Lereim Sævareid
- Kristin Jeppestøl
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
SY-41X Sykdomslære og farmakologi
SY-45X Systematisk-klinisk helsevurdering
SY-4XX Kartlegging
SY-46X Forskningsmetode
Innhold
- Kompetanse og tjenesteutvikling, innovasjon og implementering
- Profesjonell teamkultur
- Pasientsikkerhet
- Tverrsektorielt samarbeid
- Tjenestekoordinering
- Undervisning og veiledning
- Digitalisering og teknologi
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
- har avansert kunnskap om faglig ledelse og veiledning som er relevant for yrkesutøvelsen, samt i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
- har inngående kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
- har inngående kunnskap om samhandling, tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering relevant for yrkesutøvelsen
- har bred kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utviklings- og forbedringsarbeid
Ferdigheter
- kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt, til pasienter og brukere i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet
- kan gjennomføre utviklings- og forbedringsarbeid med utgangspunkt i relevant fag- og forskningskunnskap
Generell kompetanse
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre og begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av alvorlighet, nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, herunder ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser, samt ha forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og vite når disse bør involveres
- kan analysere og drøfte problemstillinger knyttet til prioritering av helsehjelp i lys av relevante etiske teorier og prinsipper
- kan kommunisere om faglige problemstillinger med annet helsepersonell og faggrupper, for å bidra til forsvarlige og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester til pasientene
- kan veilede og undervise personell og studenter i komplekse pasientsituasjoner
- kan bidra til hensiktsmessig involvering av pasienter, brukere, pårørende og sosialt nettverk på individ- og systemnivå
- kan vurdere og bidra til hensiktsmessig og faglig forsvarlig implementering av velferdsteknologi i samarbeid med pasient og pårørende og kan bidra til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent obligatorisk praksisundervisning
- Deltatt i obligatorisk undervisning i ferdighetstrening og simulering
- Godkjent kronikk skrevet i gruppe
Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i ferdighetstrening, simulering og praksisundervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering og praksisstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er ca. 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
1. juli 2024 05:09:19