Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

SY-41X Sykdomslære og farmakologi

SY-45X Systematisk-klinisk helsevurdering

SY-4XX Kartlegging

SY-46X Forskningsmetode

Innhold

  • Kompetanse og tjenesteutvikling, innovasjon og implementering
  • Profesjonell teamkultur
  • Pasientsikkerhet
  • Tverrsektorielt samarbeid
  • Tjenestekoordinering
  • Undervisning og veiledning
  • Digitalisering og teknologi

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om faglig ledelse og veiledning som er relevant for yrkesutøvelsen, samt i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
  • har inngående kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
  • har inngående kunnskap om samhandling, tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering relevant for yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om brukermedvirkning i forskning, utviklings- og forbedringsarbeid

Ferdigheter     

  • kan analysere og delta i relevant innovasjons- og forskningsarbeid for å forbedre helse- og omsorgstjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt, til pasienter og brukere i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • kan bruke relevante metoder for å vurdere pasientsikkerhet
  • kan gjennomføre utviklings- og forbedringsarbeid med utgangspunkt i relevant fag- og forskningskunnskap

Generell kompetanse

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre og begrunne faglig forsvarlige prioriteringer av helsehjelp i lys av alvorlighet, nytte, tilgjengelige ressurser og alvorlighet, herunder ta hensyn til helseøkonomiske vurderinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser, samt ha forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og vite når disse bør involveres
  • kan analysere og drøfte problemstillinger knyttet til prioritering av helsehjelp i lys av relevante etiske teorier og prinsipper
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger med annet helsepersonell og faggrupper, for å bidra til forsvarlige og kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester til pasientene
  • kan veilede og undervise personell og studenter i komplekse pasientsituasjoner
  • kan bidra til hensiktsmessig involvering av pasienter, brukere, pårørende og sosialt nettverk på individ- og systemnivå
  • kan vurdere og bidra til hensiktsmessig og faglig forsvarlig implementering av velferdsteknologi i samarbeid med pasient og pårørende og kan bidra til forsvarlig bruk av medisinsk teknisk utstyr

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent obligatorisk praksisundervisning
  • Deltatt i obligatorisk undervisning i ferdighetstrening og simulering
  • Godkjent kronikk skrevet i gruppe

Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i ferdighetstrening, simulering og praksisundervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering og praksisstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er ca. 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:19