SY-425 Intensivmedisin og intensivsykepleie 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ellen Margareth Benestad Moi
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
-
Fag og profesjon, faglig ledelse og samhandling
-
Helsetjenestens organisering sett i forhold spesialsykepleie
-
Ledelse og endringsprosesser
-
Koordinering av tverrprofesjonell samhandling mellom nivå og tjenester
-
-
Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Helsepedagogikk
-
Beredskaps og krisehåndtering, spesialsykepleierens rolle
-
-
Teknologi og digital kompetanse
-
Digitale verktøy
-
Relevant medisinsk teknisk utstyr
-
Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
-
-
Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
-
Nevrologi
-
Nevrokirurgi
-
Traumatologi
-
Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn
-
Organdonasjon
-
-
Kvalitet og pasientsikkerhet
-
Pasientsikkerhetskultur
-
Kvalitetsarbeid
-
Interprofesjonelt teamarbeid
-
Fagspesifikke tema
-
Intensivsykepleie - ansvar og kompetanseområder
-
Premature, nyfødte og barn (NIDCAP og Kangaroo care, akutte respirasjonsproblemer, respirasjonsstøttende behandling, postoperativ sykepleie etc.)
-
Nevrologiske sykdommer og skader
-
Traumatologi
-
Avsluttende behandling i intensivavdelingen
-
Organdonasjon
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
kan anvende kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan organsvikt, patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles
-
har inngående kunnskap om palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon
-
har avansert kunnskap om barn som pasienter og barns pårørende med deres særegne behov og rettigheter
-
har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap og krisehåndtering
-
har avansert kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
-
har inngående kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling ved bruk av ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
-
har avansert kunnskap om helsepedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer, studenter, pasienter og pårørende
-
har avansert kunnskap om lover, forskrifter og indikasjoner for medisinsk utstyr og digitale verktøy som brukes til overvåking, behandling og oppfølging av intensivpasienter
-
har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
-
har inngående kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
-
har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie, herunder personvernreguleringer og krav til innsamling og håndtering av data, som er relevant for intensivsykepleie
Ferdigheter
Studenten:
-
kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
-
kan bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy
-
kan identifisere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner og begrunne intensivmedisinsk behandling
-
kan kommunisere og samhandle i tverrprofesjonelle team og anvende prinsipper for ikke-tekniske ferdigheter
-
kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter, kollegaer, pasienter og pårørende
-
kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning
-
kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen
-
kan identifisere, vurdere og analysere risikofaktorer for uønskede hendelser for å forebygge komplikasjoner ved intensivbehandling og dermed bidra til systematisk læring
-
har et reflektert forhold til muligheter og begrensninger til medisinsk utstyr og kan bruke digital kompetanse på individ- og systemnivå
-
kan identifisere og formulere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan kritisk analysere faglige problemstillinger og kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger, samt til allmenheten
-
kan identifisere faglige, kunnskapsbaserte og etiske problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, og innta en aktiv rolle i diskusjon både med spesialister og allmennheten
-
kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav til kvalitet og omstilling
-
kan kritisk reflektere og anvende kunnskaper, ferdigheter og klinisk erfaring for å søke, vurdere, prioritere og anvende ny kunnskap for å gjennomføre intensivbehandling og omsorg
-
kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
-
kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
-
kan analysere, anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
-
kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
-
kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.
Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.
Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Fem timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.