Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Fag og profesjon, faglig ledelse og samhandling

    • Helsetjenestens organisering sett i forhold spesialsykepleie

    • Ledelse og endringsprosesser

    • Koordinering av tverrprofesjonell samhandling mellom nivå og tjenester

  • Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse

    • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

    • Helsepedagogikk

    • Beredskaps og krisehåndtering, spesialsykepleierens rolle

  • Teknologi og digital kompetanse

    • Digitale verktøy

    • Relevant medisinsk teknisk utstyr

    • Utstyr til monitorering og organstøttende behandling

  • Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom

    • Nevrologi

    • Nevrokirurgi

    • Traumatologi

    • Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn

    • Organdonasjon

  • Kvalitet og pasientsikkerhet

    • Pasientsikkerhetskultur

    • Kvalitetsarbeid

    • Interprofesjonelt teamarbeid

Fagspesifikke tema

  • Intensivsykepleie - ansvar og kompetanseområder

    • Premature, nyfødte og barn (NIDCAP og Kangaroo care, akutte respirasjonsproblemer, respirasjonsstøttende behandling, postoperativ sykepleie etc.)

    • Nevrologiske sykdommer og skader

    • Traumatologi

    • Avsluttende behandling i intensivavdelingen

    • Organdonasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan organsvikt, patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles

  • har inngående kunnskap om palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon

  • har avansert kunnskap om barn som pasienter og barns pårørende med deres særegne behov og rettigheter

  • har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap og krisehåndtering

  • har avansert kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger

  • har inngående kunnskap om kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling ved bruk av ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid

  • har avansert kunnskap om helsepedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer, studenter, pasienter og pårørende

  • har avansert kunnskap om lover, forskrifter og indikasjoner for medisinsk utstyr og digitale verktøy som brukes til overvåking, behandling og oppfølging av intensivpasienter

  • har inngående kunnskap om ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie

  • har inngående kunnskap om pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger

  • har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie, herunder personvernreguleringer og krav til innsamling og håndtering av data, som er relevant for intensivsykepleie

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser

  • kan bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy

  • kan identifisere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte, komplekse pasientsituasjoner og begrunne intensivmedisinsk behandling

  • kan kommunisere og samhandle i tverrprofesjonelle team og anvende prinsipper for ikke-tekniske ferdigheter

  • kan bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter, kollegaer, pasienter og pårørende

  • kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning

  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift av intensivavdelingen

  • kan identifisere, vurdere og analysere risikofaktorer for uønskede hendelser for å forebygge komplikasjoner ved intensivbehandling og dermed bidra til systematisk læring

  • har et reflektert forhold til muligheter og begrensninger til medisinsk utstyr og kan bruke digital kompetanse på individ- og systemnivå

  • kan identifisere og formulere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kritisk analysere faglige problemstillinger og kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger, samt til allmenheten

  • kan identifisere faglige, kunnskapsbaserte og etiske problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, og innta en aktiv rolle i diskusjon både med spesialister og allmennheten

  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav til kvalitet og omstilling

  • kan kritisk reflektere og anvende kunnskaper, ferdigheter og klinisk erfaring for å søke, vurdere, prioritere og anvende ny kunnskap for å gjennomføre intensivbehandling og omsorg

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten

  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling

  • kan analysere, anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring

  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.

Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fem timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:17