SY-420 Pediatri, nyfødtmedisin og barnesykepleie 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gunhild Nordbø Marthinsen
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
Organisering, ledelse og miljø (HMS)
-
Kommunikasjon og teamarbeid
-
MTU-Medisinsk teknisk utstyr
-
-
Profesjonell kompetanse
-
Kompetanse som begrep og fenomen
-
Læring og kompetanseutvikling
-
-
Patofysiologi og intensivmedisin:
-
Alvorlige infeksjoner
-
Gastrologiske sykdommer (medisin)
-
Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)
-
Traumatologi
-
Drukning, hypotermi
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn
-
-
Kirurgi
-
Leiring
-
Nevrokirurgi:
-
Rygg- og nakkeskader
-
Hodeskader
-
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Øre, nese og hals (ØNH)
-
Barnekirurgi
-
Fagspesifikke tema
Generell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder i forhold til:
-
Avsluttende behandling og dødsfall i barneavdelingen
-
Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder
-
Øye og øre, nese og hals (ØNH)-sykdommer og skader
-
Traumatologi, nærdrukning, hypotermi
-
Hodeskader
-
Organdonasjon
-
Hjerte- og lungeredning (HLR) og avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til barn
-
Brannskader
-
Barnekirurgi
-
Kreft og blodsykdommer
-
Psykosomatiske sykdommer og lidelser, psykiske lidelser
-
Omsorgssvikt
-
Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer (epilepsi, hjerneblødninger) og skader
-
Abstinenser
-
Forgiftninger
-
Sykdom i fordøyelsesorganene
-
Syndromer og medfødte sykdommer
-
Kronisk syke barn, barnehabilitering
-
Autoimmune tilstander
-
Ernæring og amming
-
MTU (Medisinsk teknisk utstyr) i barneavdelingene
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen
-
har inngående kunnskap om rammefaktorer, organisering og ledelse generelt og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt
-
har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
-
har avanserte kunnskaper om patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og kirurgi innen aktuelle temaer
-
har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
-
har kunnskaper om forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av barn
-
ha avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie for å delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper
Ferdigheter
-
kan bruke aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
-
kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie
Generell kompetanse
-
kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).
-
Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.