Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

    • Organisering, ledelse og miljø (HMS)

    • Kommunikasjon og teamarbeid

    • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

  • Profesjonell kompetanse

    • Kompetanse som begrep og fenomen

    • Læring og kompetanseutvikling

  • Patofysiologi og intensivmedisin:

    • Alvorlige infeksjoner

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

    • Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)

    • Traumatologi

    • Drukning, hypotermi

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn

  • Kirurgi

    • Leiring

    • Nevrokirurgi:

      • Rygg- og nakkeskader

      • Hodeskader

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • Øre, nese og hals (ØNH)

    • Barnekirurgi

Fagspesifikke tema

Generell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder i forhold til:

  • Avsluttende behandling og dødsfall i barneavdelingen

  • Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder

  • Øye og øre, nese og hals (ØNH)-sykdommer og skader

  • Traumatologi, nærdrukning, hypotermi

  • Hodeskader

  • Organdonasjon

  • Hjerte- og lungeredning (HLR) og avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til barn

  • Brannskader

  • Barnekirurgi

  • Kreft og blodsykdommer

  • Psykosomatiske sykdommer og lidelser, psykiske lidelser

  • Omsorgssvikt

  • Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer (epilepsi, hjerneblødninger) og skader

  • Abstinenser

  • Forgiftninger

  • Sykdom i fordøyelsesorganene

  • Syndromer og medfødte sykdommer

  • Kronisk syke barn, barnehabilitering

  • Autoimmune tilstander

  • Ernæring og amming

  • MTU (Medisinsk teknisk utstyr) i barneavdelingene

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap om rammefaktorer, organisering og ledelse generelt og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt

  • har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles

  • har avanserte kunnskaper om patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og kirurgi innen aktuelle temaer

  • har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har kunnskaper om forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av barn

  • ha avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie for å delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper

Ferdigheter

  • kan bruke aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

  • kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie

Generell kompetanse

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning for å gå opp til eksamen. Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:17