Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Mangfoldskompetanse

Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Det anbefales kunnskap på områder som er dekket i SV-920 Flerkulturell forståelse

Innhold

Kurset henvender seg til lærere og barnehagelærere, samt ledere i skole og barnehage. Gjennom kurset skal profesjonsutøverne utvikle kunnskap om og forståelse for kompleksiteten i det å leve translokale liv med flerstedstilknytning og dens betydning for tilhørighet, identitet, fellesskap og utenforskap.

Kurset tar utgangspunkt i sosiologisk og antropologisk litteratur omkring flerstedstilknytning og retter fokus mot aktører i møte med strukturer, institusjoner og regelverk med eksempler relevante for skole og barnehage. Teorier om kjønn, samt et utvidet likestillingsbegrep er gjennomgående. Kurset tar for seg mobilitet og translokalitet, kulturelle normer og praksiser. I tillegg belyses ulike måter å tenke omkring kjønn, barndom, oppdragelse og familieliv, forhandling og betydningen av moralske fellesskap, der for eksempel æresbegrepet vil kunne legge føringer for praksis. Kurset er tverrfaglig og vil bruke teori for å kunne forstå konkrete praktiske situasjoner knyttet til mobilitet, tilknytning og identitet som oppstår i en skole/barnehagehverdag.

Læringsutbytte

Etter fullført evne vil studentene ha:

  • kunnskap om skolen- og barnehagens rolle i det flerkulturelle samfunn

  • bred kunnskap om translokale liv og mobilitetsbegrepet

  • ha utviklet kunnskap om flerstedstilknytning og hvordan dette kan påvirke skole/barnehagehverdagen

  • ha bred kunnskap om sammenhenger mellom sted, identitet og mobilitet og hvordan dette kan påvirke hverdagen i skoler og barnehager

  • ha utviklet kunnskap om hvordan forstå mekanismer for inkludering og ekskludering

  • ha bred forståelse av hvordan moralske fellesskap forhandles, for eksempel gjennom å forstå æreskultur og hvordan denne kan komme til uttrykk

  • kunne anvende teorier om likestilling i et mangfoldsperspektiv i skole/barnehage
    gjennom casestudier og teori være bedre rustet til å løse dagligdagse situasjoner knyttet til likestilling, tilhørighet og kulturell kompleksitet i klasserom/barnehage

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er ca 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:13