Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Barnehagelederutdanning

Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende, pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Innhold

Barnehagens samfunnsoppdrag og lederens ansvar og oppgaver knyttet til dette

 

Kort innføring i emnets innhold, arbeidsmåter og arbeidskrav.

  • Barnehagens samfunnsoppdrag som det framkommer i Lov om barnehager, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, stortingsmeldinger og NOU-er (se pensum).

  • Styrers ansvar og oppgaver knyttet til å skape felles forståelse for barnesyn, læringssyn og verdigrunnlag som det framkommer i de offentlige dokumentene.

  • Styrers ansvar og oppgaver knyttet til planarbeid i barnehagen.

  • Kritisk blikk på sammenhengen mellom planer og praksis i egen barnehagen.

  • Prosessorientert plan ¿ verktøy for utvikling av felles forståelse og ivaretakelse av en praksis som er i samsvar med barnehagens samfunnsoppdrag.

 

Perspektiver på det å være leder i barnehagen

  • Struktur ¿ hvilke strukturer trenger barnehagen for å fremme en god pedagogisk praksis.

  • Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til å få fram ressursene hos sine medarbeidere.

  • Person- og situasjonsavhengig ledelse i barnehagen.

  • Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til å tilpasse sin lederstil i ulike situasjon og overfor sine medarbeidere.

  • Utvikling av en kultur som fremmer barns læring og utvikling.

  • Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til kulturutvikling i barnehagen.

  • Verktøy for utvikling av gode ledere i barnehagen.

 

Å skape en lærende organisasjon gjennom systematisk utvikling av pedagogisk praksis

  • Hva kjennetegner en lærende organisasjon?

  • Teoretiske perspektiver på en lærende organisasjon, knyttet til barnehagen.

  • Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til utvikling og ledelse i en lærende organisasjon?

  • Ulike måter å legge til rette for utvikling og læring i egen personalgruppe.

  • Systematisk arbeid med utvikling av den pedagogiske praksis i egen barnehage.

  • Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til dette?

  • Verktøy for å skape oversikt og se helheten i det pedagogiske utviklingsarbeidet i egen barnehage.

Læringsutbytte

Deltakerne skal gjennom emnet ha

 

kunnskap om:

- offentlige styringsdokumenter med vekt på barnesyn, læringssyn og verdisyn

- sammenhenger mellom offentlige styringsdokumenter og barnehagens pedagogiske praksis

- graden av samsvar mellom offentlige styringsdokumenter og den enkelte barnehages pedagogiske praksis

- ulike perspektiver på ledelse i barnehagen

- hva det innebærer at barnehagen skal være en lærende organisasjon

- hva det innebærer å arbeide systematisk med utvikling av pedagogisk praksis i barnehagen

 

ferdigheter knyttet til å:

- utvikle planer som ivaretar barnehagens samfunnsoppdrag og samtidig dekker behovene i egen barnehage

- skape felles forståelse for barnehagens mål og rammer i egen barnehage

- vurdere og utvikle seg selv som leder

- legge til rette for andres utvikling og læring

- drive utviklingsprosesser med eget personale

 

I tillegg skal holdninger skapes

- Deltakerne skal være trygge på egen faglighet og oppleve trygghet i utvikling av den pedagogiske praksisen i egen barnehage

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene skal delta aktivt i samlingene, prøve ut verktøy og metoder som blir presentert i egen virksomhet og dele erfaringer fra utprøvingene på samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Samlingene vil veksle mellom forelesninger og refleksjonsoppgaver, individuelt og i grupper.

Nettstøttet undervisning (Canvas).

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.

Annen informasjon

Studieavgift. Kontakt EVU for mer informasjon:

Nichole E. Silva, e-post:nichole.e.silva@uia.no, tel 38 14 13 42

Linda Hye, epost: linda.hye@uia.no, tel 38 14 11 61
Hilde Vik, epost: hilde.vik@uia.no, tel 38 14 22 23 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-907 – Fagdidaktisk tilnærming i barnehagen 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:13