SV-919 Barnehagen som arena for læring og utvikling i en samfunnskontekst
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barnehagelederutdanning
Forkunnskapskrav
Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende, pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Innhold
Barnehagens samfunnsoppdrag og lederens ansvar og oppgaver knyttet til dette
Kort innføring i emnets innhold, arbeidsmåter og arbeidskrav.
-
Barnehagens samfunnsoppdrag som det framkommer i Lov om barnehager, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, stortingsmeldinger og NOU-er (se pensum).
-
Styrers ansvar og oppgaver knyttet til å skape felles forståelse for barnesyn, læringssyn og verdigrunnlag som det framkommer i de offentlige dokumentene.
-
Styrers ansvar og oppgaver knyttet til planarbeid i barnehagen.
-
Kritisk blikk på sammenhengen mellom planer og praksis i egen barnehagen.
-
Prosessorientert plan ¿ verktøy for utvikling av felles forståelse og ivaretakelse av en praksis som er i samsvar med barnehagens samfunnsoppdrag.
Perspektiver på det å være leder i barnehagen
-
Struktur ¿ hvilke strukturer trenger barnehagen for å fremme en god pedagogisk praksis.
-
Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til å få fram ressursene hos sine medarbeidere.
-
Person- og situasjonsavhengig ledelse i barnehagen.
-
Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til å tilpasse sin lederstil i ulike situasjon og overfor sine medarbeidere.
-
Utvikling av en kultur som fremmer barns læring og utvikling.
-
Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til kulturutvikling i barnehagen.
-
Verktøy for utvikling av gode ledere i barnehagen.
Å skape en lærende organisasjon gjennom systematisk utvikling av pedagogisk praksis
-
Hva kjennetegner en lærende organisasjon?
-
Teoretiske perspektiver på en lærende organisasjon, knyttet til barnehagen.
-
Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til utvikling og ledelse i en lærende organisasjon?
-
Ulike måter å legge til rette for utvikling og læring i egen personalgruppe.
-
Systematisk arbeid med utvikling av den pedagogiske praksis i egen barnehage.
-
Hva er lederens ansvar og oppgaver knyttet til dette?
-
Verktøy for å skape oversikt og se helheten i det pedagogiske utviklingsarbeidet i egen barnehage.
Læringsutbytte
Deltakerne skal gjennom emnet ha
kunnskap om:
- offentlige styringsdokumenter med vekt på barnesyn, læringssyn og verdisyn
- sammenhenger mellom offentlige styringsdokumenter og barnehagens pedagogiske praksis
- graden av samsvar mellom offentlige styringsdokumenter og den enkelte barnehages pedagogiske praksis
- ulike perspektiver på ledelse i barnehagen
- hva det innebærer at barnehagen skal være en lærende organisasjon
- hva det innebærer å arbeide systematisk med utvikling av pedagogisk praksis i barnehagen
ferdigheter knyttet til å:
- utvikle planer som ivaretar barnehagens samfunnsoppdrag og samtidig dekker behovene i egen barnehage
- skape felles forståelse for barnehagens mål og rammer i egen barnehage
- vurdere og utvikle seg selv som leder
- legge til rette for andres utvikling og læring
- drive utviklingsprosesser med eget personale
I tillegg skal holdninger skapes
- Deltakerne skal være trygge på egen faglighet og oppleve trygghet i utvikling av den pedagogiske praksisen i egen barnehage
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene skal delta aktivt i samlingene, prøve ut verktøy og metoder som blir presentert i egen virksomhet og dele erfaringer fra utprøvingene på samlingene.
Undervisnings- og læringsformer
Samlingene vil veksle mellom forelesninger og refleksjonsoppgaver, individuelt og i grupper.
Nettstøttet undervisning (Canvas).
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.
Annen informasjon
Studieavgift. Kontakt EVU for mer informasjon:
Nichole E. Silva, e-post:nichole.e.silva@uia.no, tel 38 14 13 42
Linda Hye, epost: linda.hye@uia.no, tel 38 14 11 61
Hilde Vik, epost: hilde.vik@uia.no, tel 38 14 22 23
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SV-907 – Fagdidaktisk tilnærming i barnehagen | 10 |