Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet fokuserer på hvordan teknologiske endringer påvirker den politiske dialogen og dermed politiske prosesser i vårt samfunn. Gjennom emnet vil vi diskutere spørsmål som: (i) Hvordan forstå teknolog fra et samfunnsvitenskapelig synspunkt? (ii) Hva er forholdet mellom politisk kommunikasjon og teknologiske trender? (iii) Hvordan utfordres teknologien gjeldende organisering av politiske partier og andre politiske aktører i samfunnet? (iv) Hvordan kan teknologien påvirke positivt og negativt til en åpen og opplyst politisk dialog i vårt samfunn?

Vi vil begynne med å etablere en felles teoretisk forståelse for å kunne analysere teknologi og teknologiske endringer i en samfunnsvitenskapelig sammenheng. Så vil vi fokusere på ulike teknologiske trender, for å forstå hva vi egentlig snakker om, og hvilke muligheter og begrensninger som eksisterer. Til slutt vil vi diskutere hvordan teknologien påvirker og utfordrer politiske prosesser og politisk dialog ved å diskutere dagsaktuelle eksempler fra den globale, nasjonale og lokale sfære.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • forstå teknologi fra et samfunnsfaglig perspektiv
  • forstå hva vi mener med opplyst politisk dialog, og innsikt i hvordan teknologiske endringer påvirker en slik dialog
  • ha innsikt i teknologiske trender relatert til området teknologi og politikk
  • ha innsikt i sentrale eksempler hvor teknologien utfordrer politikkområdet

Ferdigheter

  • kunne drøfte eksisterende og kommende teknologiske trender fra et samfunnsfaglig perspektiv, og analysere hvordan dette påvirker ideen om en opplyst politisk dialog

Generell kompetanse

  • kunne delta i en faglig basert diskusjon om teknologiens påvirkning på politisk dialog og politiske prosesser i dagens samfunn, og identifisere nye eksempler der teknologien utfordrer tradisjonell utforming av politikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske oppgaver. Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen i starten av semesteret. Mer detaljert informasjon vil bli gitt i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert. Det vil være en obligatorisk 3-4 dagers samling ved begynnelsen av semesteret. Studentene vil levere kortere og lengre skriftlige oppgaver gjennom semesteret, delta i nettbaserte gruppediskusjoner og i veiledningsaktiviteter. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.Emnet er nettbasert. Det vil være en obligatorisk 3-4 dagers samling ved begynnelsen av semesteret. Studentene vil levere kortere og lengre skriftlige oppgaver gjennom semesteret, delta i nettbaserte gruppediskusjoner og i veiledningsaktiviteter. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for masterprogrammet i teknologi, menneske og samfunn.

Eksamen

Emnet har to deleksamener. Begge er individuelle og har gradert karakter.

  1. Studentene skal i løpet av emneperioden levere inn to til tre oppgaver knyttet til emnets sentrale temaer. Disse teller samlet 40 prosent av karakteren.

  2. Emnet avsluttes med en to-dagers hjemmeeksamen. Den teller 60 prosent av karakteren.

Nærmere informasjon vil gis i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:12