Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet er todelt.

Første del av emnet handler om hva som kjennetegner en god sosiologisk analyse. Ved hjelp av konkrete eksempler skal studentene lære hvordan sosiologisk analyse utvikles og begrunnes. Studentene vil bli introdusert for ulike analyseformer i sosiologien. Utvalgte sosiologiske studier blir gjort til gjenstand for kritisk gransking for å gi studentene en dypere forståelse av samspillet mellom teori, empiri og analytiske nivå.

Den analytiske forståelsen studentene skal tilegne seg i første del av emnet, ligger til grunn for utviklingen av studentenes kunnskaper og ferdigheter i prosjektutvikling. Emnets andre del vil vektlegge litteratursøk, kildesøking, etiske problemstillinger og prosjektdesign.

I løpet av emnet skal studentene utarbeide en prosjektbeskrivelse som danner utgangspunktet for masteroppgaven.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om hvordan man utvikler sosiologiske analyser

  • ha kunnskap om koplingen mellom teori med empiri

  • ha kunnskap om samfunnsvitenskapelige prosjektdesign

  • ha kunnskap om hvilke krav som blir stilt til prosjektskisse og masteroppgave i sosiologi

  • ha kunnskap om de prinsipielle og praktiske personvernhensynene som må tas når man planlegger et forskningsprosjekt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav er muntlige fremlegg. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Prosjektbeskrivelse. Karakterskala: bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 05:09:10