SV-402 Profesjoner og samarbeid
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ann Christin Eklund Nilsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barnevern, 5-årig masterprogram
- Sosialt arbeid, masterprogram
- Sosiologi, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet retter søkelyset mot profesjoners rolle i velferdsstaten og samspillet mellom profesjonelle og mellom profesjonelle og borgere. Det omfatter forståelse for hvordan endringsprosesser virker inn på profesjonelt og tverrprofesjonelt arbeid, hvordan makt utfolder seg og hvilke etiske og moralske implikasjoner det kan ha. Emnet gir kunnskap som kan bidra til å utforske, forstå og påvirke samspillet mellom profesjoner i ulike tjenestetilbud.
Sentrale tema:
-
Teorier om profesjoner og profesjonssystemet
-
Endringsprosesser i offentlig velferdssektor
-
Profesjonsutøvelse, samarbeid og samordning på tvers av fag, forvaltningsgrenser- og nivå med utgangspunkt i en offentlig velferdssektor i endring
-
Sammenhenger mellom kunnskap, ansvar og makt hos ulike faggrupper
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne anvende teorier og perspektiver på sosial endring relatert til profesjoner
-
kunne bruke ulike analytiske perspektiver på profesjoners virkefelt og samspill
-
ha innsikt i ulike forhold som kan hemme eller fremme samarbeid på tvers av profesjoner, etater og tjenester
-
kunne identifisere behovet for sammenhengende og helhetlige tjenestetilbud på tvers av organisasjoner, sektorer og profesjoner, samt utfordringer forbundet med dette
-
ha evne til kritisk refleksjon rundt profesjoners rolle
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent prosjektoppgave skrevet i gruppe på inntil 5 studenter. Oppgavens lengde er ca. 5000 ord. Mer informasjon i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledning. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Gradert karakter A-F.