Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Spansk

Anbefalte forkunnskaper

Undervisningen på emnet forutsetter forkunnskaper i spansk tilsvarende nivå 2 fra videregående skole, alternativt B1-nivå ifølge Det felles europeiske rammeverket for språk. Det anbefales å ha fullført Spansk språk 1. Undervisningen foregår hovedsakelig på spansk. Det frarådes å følge emnet uten forkunnskaper, da dette vil være svært arbeidskrevende.

Innhold

Emnet fokuserer på å utvikle studentenes kommunikative kompetanse på spansk gjennom å arbeide med skriftlig og muntlig autentisk materiale. I arbeidet med ulike dialekter og varianter av spansk talespråk, vil det bli lagt vekt på å øke studentens kompetanse i å forstå og uttrykke seg muntlig på spansk, og å kunne tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner. Emnet tar også for seg sentrale språkstrukturer i spansk.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studentene

  • ha kunnskap om varierte språkstrukturer i spansk språk

  • kjenne til ulike varianter av spansk språk

  • ha kunnskap om forskjeller mellom formelt og uformelt språk

  • ha kunnskap om generelle trekk ved vitenskapelig skriving

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • kommunisere med god uttale og intonasjon på spansk

  • beherske sentrale språkstrukturer på spansk

  • forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere

  • mestre ulike spontane kommunikasjonssituasjoner på spansk

  • analysere spansk språkbruk på en reflektert måte

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier

  • vise kontrastiv kompetanse norsk-spansk eller eget morsmål - spansk

  • presentere faglige problemstillinger som inngår i emnet både skriftlig og muntlig på en forståelig og strukturert måte og med bruk av kildehenvisninger

  • reflektere rundt eget arbeid med å videreutvikle sin kommunikative kompetanse i spansk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidsmappe med obligatoriske aktiviteter. Aktivitetene beskrives nærmere i semesterplanen.
Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (70%).
Studenter i lektorutdanningen må i tillegg bestå praksis.
Disiplinstudenter må i tillegg få godkjent en prosjektoppgave.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, workshops og gruppearbeid. Studentaktive arbeidsformer og bruk av digitale ressurser for læring. For studenter på lektorutdanning for trinn 8-13 inngår praksis. Studentenes aktive deltakelse i praktiske øvelser er nødvendig for å utvikle gode språkkunnskaper, derfor er det obligatorisk deltakelse i deler av emnet. Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Eksamen

Muntlig eksamen i par eller gruppe. Gradert, individuell karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SPA104 – Spansk talespråk og didaktikk 10
SPA102 – Spansk grammatikk og fonetikk 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:10:21