Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet retter søkelyset mot innovasjon og fagutvikling i velferdstjenester. I emnet vektlegges behovet for å utvikle tjenestene i samarbeid med brukere, og i samhandling mellom ulike profesjonsgrupper. Dette omfatter forståelse for hvordan innovasjon og endringsprosesser virker inn på ulike brukergrupper, profesjonsutøvere og velferdssektorer.  Emnet gir kunnskap og ferdigheter som kan bidra til nytenkning og kreativitet i profesjonelt arbeid i møte med sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå.  

Sentrale tema: 

  • Teori og forskning om innovasjon og fagutvikling i velferdstjenestene 
  • Endringsprosesser i offentlig og privat velferdssektor 
  • Brukermedvirkning og tverrprofesjonelt samarbeid i utvikling av velferdstjenestene  
  • Planlegging og gjennomføring av innovasjonsprosjekter 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten: 

  • ha inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i velferdstjenester 

  • kunne identifisere og analysere behov for endring og utviklingsarbeid 

  • kunne identifisere behovet for sammenhengende og helhetlige tjenestetilbud på tvers av organisasjoner, sektorer og profesjoner 

  • ha kunnskap om betydningen av samarbeid med brukere og ulike profesjonsgrupper for å bidra til inkludering og likeverdige tjenester  

  • ha innsikt i ulike forhold som kan hemme eller fremme brukermedvirkning og samarbeid på tvers av profesjoner, etater og tjenester 

  • kunne bruke relevante teorier og metoder for å planlegge et fagutviklings- eller innovasjonsprosjekt innenfor sosialfaglig arbeid   

  • kunne drøfte faglige og etiske aspekter ved brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid i innovasjonsprosesser 

  • kunne kritisk reflektere over makt, styring og interessekonflikter i innovasjonsprosesser i velferdstjenestene 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledning. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer. 

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er en mappeoppgave som består av et prosjektarbeid i gruppe med skriftlig innlevering og framlegg som sammenlagt vektes 40 %. I tillegg leverer kandidatene en individuell oppgave som vektes 60 %. Begge delene av mappen gis gradert karakter A-F. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:10:20