Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnets innhold kan deles i tre hoveddeler: grunnlagsetikk, sosialt arbeids etikk og digital etikk. I grunnlagsetikken vil de ulike etiske retningene, som dydsetikk, pliktetikk, diskursetikk og relasjonsetikk, vektlegges. I sosialt arbeids etikk vil holdninger, verdier og prinsipper, profesjonsetikken, det profesjonelle møtet og samtalen som etisk utfordring bli behandlet. I digital etikk vil etiske utfordringer knyttet til digitalisering, herunder verdier, personvern og brukerorientering, bli belyst, likeledes digital kommunikasjon, samhandling og informasjonsinnhenting. Emnet gir også studentene innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv, og hvordan digitalisering kan bidra til inkludering og deltakelse, men også utenforskap.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten 

  • ha kunnskap om sentrale grunnlagsetiske teorier og profesjonsetiske spørsmål med særlig vekt på barnevern og sosialt arbeid 

  • kunne konkretisere etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid og oppøve evne til å reflektere over disse med utgangspunkt i etisk tenkning og teori 

  • ha kunnskap om menneskerettigheter og sosialarbeidernes yrkesetiske grunnlagsdokument 

  • ha kunnskap om sentrale styringsdokumenter for digital innovasjon og utvikling innenfor barnevernsfeltet og sosialt arbeid 

  • ha kunnskap om etiske dimensjoner ved digitaliseringens potensialer og utfordringer med vekt på kommunikasjon, relasjon, samhandling og sikkerhet 

  • ha kunnskap om hvordan digitalisering påvirker barn og unges hverdagsliv og kan bidra til inkludering, men også utenforskap for ulike brukergrupper 

 

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten 

  • kunne anvende kunnskap fra emnet for å reflektere over og øke bevisstheten om egne holdninger og verdier 

  • kunne identifisere og konkretisere etiske utfordringer og vurdere disse ved hjelp av systematiske etiske refleksjoner 

  • kunne håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker 

  • kunne analysere utviklingstrekk og etiske utfordringer knyttet til digitalisering 

  • kunne bruke digital teknologi i tråd med profesjonsfaglig kunnskap og etiske prinsipper 

  • kunne bistå i utviklingen av egnet digital teknologi på både individ- og systemnivå, og kjenne til teknologiens muligheter og begrensninger i sosialfaglig arbeid

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten 

  • ha innsikt i menneskesyn og verdier i sosialt arbeids profesjonsetikk og relevante etiske teorier 

  • ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med prinsipielle, institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelsen 

  • ha evne til etisk refleksjon og profesjonell dømmekraft 

  • ha innsikt i betydningen av digital kommunikasjon og innovasjon i barnevernsfeltet og sosialt arbeid, og kunne knytte etiske og kritiske refleksjoner til digitaliseringen av profesjonell praksis og samhandling 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli opplyst på Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppeoppgaver og refleksjonsoppgaver. Forventet arbeidsomfang er omtrent 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

5 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-104 – Etikk, dømmekraft og profesjonsutøvelse 10
BV-301 – Digitalisering, kommunikasjon og etikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:11:10