SO-205 Etikk, dømmekraft og digitalisering
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Cecilie Revheim
- Heidi Esma Dahl Bønnhoff
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnets innhold kan deles i tre hoveddeler: grunnlagsetikk, sosialt arbeids etikk og digital etikk. I grunnlagsetikken vil de ulike etiske retningene, som dydsetikk, pliktetikk, diskursetikk og relasjonsetikk, vektlegges. I sosialt arbeids etikk vil holdninger, verdier og prinsipper, profesjonsetikken, det profesjonelle møtet og samtalen som etisk utfordring bli behandlet. I digital etikk vil etiske utfordringer knyttet til digitalisering, herunder verdier, personvern og brukerorientering, bli belyst, likeledes digital kommunikasjon, samhandling og informasjonsinnhenting. Emnet gir også studentene innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv, og hvordan digitalisering kan bidra til inkludering og deltakelse, men også utenforskap.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om sentrale grunnlagsetiske teorier og profesjonsetiske spørsmål med særlig vekt på barnevern og sosialt arbeid
-
kunne konkretisere etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid og oppøve evne til å reflektere over disse med utgangspunkt i etisk tenkning og teori
-
ha kunnskap om menneskerettigheter og sosialarbeidernes yrkesetiske grunnlagsdokument
-
ha kunnskap om sentrale styringsdokumenter for digital innovasjon og utvikling innenfor barnevernsfeltet og sosialt arbeid
-
ha kunnskap om etiske dimensjoner ved digitaliseringens potensialer og utfordringer med vekt på kommunikasjon, relasjon, samhandling og sikkerhet
-
ha kunnskap om hvordan digitalisering påvirker barn og unges hverdagsliv og kan bidra til inkludering, men også utenforskap for ulike brukergrupper
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende kunnskap fra emnet for å reflektere over og øke bevisstheten om egne holdninger og verdier
-
kunne identifisere og konkretisere etiske utfordringer og vurdere disse ved hjelp av systematiske etiske refleksjoner
-
kunne håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker
-
kunne analysere utviklingstrekk og etiske utfordringer knyttet til digitalisering
-
kunne bruke digital teknologi i tråd med profesjonsfaglig kunnskap og etiske prinsipper
-
kunne bistå i utviklingen av egnet digital teknologi på både individ- og systemnivå, og kjenne til teknologiens muligheter og begrensninger i sosialfaglig arbeid
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha innsikt i menneskesyn og verdier i sosialt arbeids profesjonsetikk og relevante etiske teorier
-
ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med prinsipielle, institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelsen
-
ha evne til etisk refleksjon og profesjonell dømmekraft
-
ha innsikt i betydningen av digital kommunikasjon og innovasjon i barnevernsfeltet og sosialt arbeid, og kunne knytte etiske og kritiske refleksjoner til digitaliseringen av profesjonell praksis og samhandling
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli opplyst på Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppeoppgaver og refleksjonsoppgaver. Forventet arbeidsomfang er omtrent 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
5 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter, A-F.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-104 – Etikk, dømmekraft og profesjonsutøvelse | 10 |
BV-301 – Digitalisering, kommunikasjon og etikk | 10 |