Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

SO-105, SO-106, SO-107, SO-104, ME-110, PS-101 og SV-135

Innhold

Emnet vil fokusere på arbeid med barn og familier i en barnevernkontekst, både i et historisk og et krysskulturelt perspektiv. Sentrale temaer vil være forebygging, omsorgssvikt, samspillsmodeller, barn og unges oppvekstarenaer og ulike familietyper.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:

 

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten ha

● bred kunnskap om barnevernfaglig arbeid med barn og familier

● kjennskap til ulike teoretiske perspektiver innenfor det barnevernfaglige området

● kunnskap om saksgangen i den kommunale barneverntjenesten fra melding til undersøkelse, vurdering av hjelpetiltak og omsorgstiltak

● kunnskap om omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep

● kunnskap om hvordan helsemessige, kulturelle, sosiale og sosioøkonomiske utfordringer virker inn på barns livsvilkår

● kunnskap om barnevernsarbeid i et minoritetsperspektiv

● kunnskap om tverrfaglig samarbeid

● kunnskap om beslutningsprosesser og risikovurderinger i det barnevernfaglige arbeidet

● kunnskap om juridiske rammer for det barnevernfaglige arbeidet

● kunnskap om endringer i rettstilstanden etter dommer i EMD

 

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

● kunne vurdere og avklare bekymringsmeldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge

● beherske aktuelle fremgangsmåter for kartlegging, risikovurdering, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking

● ha ferdigheter i kommunikasjon og samhandling med barn og foreldre, på en måte som sikrer deres interesser, med

● kunne iverksette hjelpetiltak når barnet på grunn av sin omsorgssituasjon eller atferd har et særlig behov for hjelp

● kunne anvende faglig kunnskap, identifisere ressurser, gi veiledning, arbeide tverrfaglig og samarbeide i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner

● kunne anvende rettsregler og utøve juridisk og barnevernfaglig skjønn

● ha trening i dokumentasjon og journalskriving

● kunne finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff, og framstille dette både muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

● ha trening i kritisk refleksjon, særlig knyttet til bevissthet om egne holdninger og verdier samt makt- og myndighetsutøvelse

● kunne utvise dømmekraft og håndtere etiske dilemma i yrkesrollen i sammensatte og konfliktfylte situasjoner, eller situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon

● Emnet vil fokusere på barnevernfaglig arbeid og juridiske rammer for arbeidet, med vekt på teoretisk, praktisk og metodisk arbeid med barn og familier.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse i obligatorisk undervisning og feltbesøk. Godkjent arbeidskrav, nærmere beskrivelse av disse vil framgå av undervisningsplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid og seminarer, lærerledet ferdighetstrening og gruppeøvelser, samt feltbesøk. Deler av undervisningen er obligatorisk, se undervisningsplanen i Canvas. Forventet arbeidsomfang er omtrent 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell 3 dagers hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-201 – Sosialt arbeid 3, arbeid med barn og familier 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:10:18