Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studenter har gjennomført og bestått første semester i studiet.

Innhold

Emnet omhandler forhold som kan hemme og fremme inkludering og samfunnsdeltakelse for ulike utsatte grupper. Hovedvekten legges på perspektiver knyttet til utenforskap i utdanning og arbeid samt teori, tilnærminger og arbeidsformer som gir kunnskap om hva som kan styrke og svekke deltakelse. Det legges vekt på betydningen av sosial inkludering og aktiv deltakelse. Brukerperspektivet vektlegges i emnet og studentene deltar i veiledningsgrupper med erfaringsveiledere gjennom praksisperioden.

 

Praksisstudier inngår i emnet. Vi bruker praksisplasser i hele Agder. Praksisstudier er en arena for å videreutvikle seg selv som profesjonsutøver med bestemte læringsmål og arbeidskrav. Tidligere relevant arbeidserfaring kan ikke erstatte praksisstudier. Studenter kan heller ikke gjennomføre praksisstudier ved tidligere eller nåværende arbeidsplass. Det anbefales å velge praksis innenfor andre velferdstjenester eller fagområder enn studentens tidligere arbeidserfaring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende grunnleggende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:

 

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha

  • kjennskap til ulike velferdsmodeller og sentrale trekk ved den norske velferdsstaten.
  • bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, og velferdspolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis.
  • bred kunnskap om hvilken betydning utdanning, arbeid og sosial inkludering og aktiv deltakelse har i ulike livsfaser for individ, familie og samfunn.
  • kunnskap om arbeidsbegrepet, arbeidslinja, arbeidsmarkedspolitikk, arbeidsliv og arbeidsinkludering.
  • kunnskap om arbeids- og velferdsforvaltningens ytelser og tjenester.
  • kunnskap om inntektssikring og økonomisk rådgivning for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer.
  • kunnskap om helhetlig oppfølging, tverrprofesjonelt samarbeid og samspillet mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
  • kjennskap til ulike former for sosialt arbeid med særlig utsatte grupper.

 

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over velferdspolitiske rammer og sosialt arbeids yrkesutøvelse.
  • kunne anvende faglig kunnskap om sosiale problemer for å identifisere ressurser og fremme mestring i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner.
  • kunne anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering og inntektssikring i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere.
  • ha fått trene på grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med ulike brukergrupper innenfor velferdstjenestene.
  • ha erfaring med å finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette både muntlig og skriftlig.
  • kunne reflektere over hvordan konflikter oppstår, kjenne til måter å håndtere konflikter på for å redusere faren for uønskede hendelser.

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kjenne til forhold og prosesser som bidrar til marginalisering, diskriminering og utenforskap for individer og grupper.
  • ha kunnskap og innsikt i hvordan en gjennom samarbeid med berørte parter kan styrke menneskers opplevelse av egenverd, fremme mestring og bidra til inkludering på sentrale samfunnsarenaer.
  • kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med rammebetingelser og velferdspolitiske føringer i yrkesutøvelsen.
  • ha forståelse for hvordan motstand kan oppstå i møte mellom mennesker i sårbare livssituasjoner og profesjonsutøvere.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Deltakelse på obligatorisk seminar og ferdighetstrening. Gjennomført og godkjent praksis. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, obligatorisk ferdighetstrening, obligatorisk praksis, gruppearbeid og seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 405 timer.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-107 – Marginalisering og inkludering 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:11:09