Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studenter har gjennomført og bestått SO-105 og SO-106 fra første semester i studiet

Innhold

Emnet omhandler forhold som kan hemme og fremme inkludering og samfunnsdeltakelse for ulike utsatte grupper. Hovedvekten legges på perspektiver knyttet til utenforskap i utdanning og arbeid samt teori, tilnærminger og arbeidsformer som gir kunnskap om hva som kan styrke og svekke deltakelse. Det legges vekt på betydningen av sosial inkludering og aktiv deltakelse i menneskers ulike livsfaser. Praksisstudier inngår i emnet. Vi bruker praksisplasser i hele Agder.

 

Praksisstudier er en arena for å videreutvikle seg selv som profesjonsutøver med bestemte læringsmål og arbeidskrav. Tidligere relevant arbeidserfaring kan ikke erstatte praksisstudier. Studenter kan heller ikke gjennomføre praksisstudier ved tidligere eller nåværende arbeidsplass. Det anbefales å velge praksis innenfor andre velferdstjenester eller fagområder enn studentens tidligere arbeidserfaring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende grunnleggende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:

 

Kunnskaper 

Etter fullført emne skal studenten ha 

  • bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, og velferdspolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis  

  •  

  • bred kunnskap om hvilken betydning levekår, helse, utdanning, arbeid og sosial inkludering og aktiv deltakelse har i ulike livsfaser for individ, familie og samfunn

  • kunnskap om sentrale problemområder som arbeidsledighet, fattigdom og andre forhold som kan bidra til marginalisering og utenforskap

  • kunnskap om arbeidsbegrepet, arbeidslinja, arbeidsmarkedspolitikk, arbeidsliv og arbeidsinkludering 

  • kunnskap om arbeids- og velferdsetatens ytelser og tjenester

  • kunnskap om inntektssikring og økonomisk rådgivning for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer 

  • bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder

  •  

  • kunnskap om tverrfaglig samarbeid og samarbeid med brukerorganisasjoner

 

Ferdigheter 

Etter fullført emne skal studenten 

  • ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over velferdspolitiske rammer og roller for sosialt arbeids yrkesutøvelse på områdene som emnet er innrettet mot 

  • kunne anvende faglig kunnskap om sosiale problemer for å fremme inkludering, mestring og endring i samarbeid med enkeltpersoner, familier, grupper og samarbeidspartnere

  • kunne anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering og inntektssikring i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere

  • ha fått trene på grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter

  • ha erfaring med å finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette både muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse 

Etter fullført emne skal studenten 

  • kjenne til forhold og prosesser som bidrar til marginalisering, diskriminering og utenforskap for individer og grupper 

  • ha kunnskap og innsikt i hvordan en gjennom samarbeid med berørte parter kan styrke menneskers egenverd, gi sosial støtte (fremme mestring) og bidra til inkludering på sentrale samfunnsarenaer. 

  • kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i yrkesutøvelsen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Deltakelse på obligatorisk seminar og ferdighetstrening. Gjennomført og bestått praksis. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, obligatorisk ferdighetstrening, obligatorisk praksis, gruppearbeid og seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 540 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-109 – Velferdspolitikk og sosialt arbeid i velferdstjenestene 10
SO-103 – Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis 5
SO-203 – Arbeidsinkludering 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:20