REL903 Hvordan smaker en høytid? Høytidsmarkering i barnehagen – en teoretisk og praktisk tilnærming
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Eva Mila Lindhardt
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Søkere må være i jobb i en barnehage når studiet gjennomføres.
Innhold
Studentene vil få kunnskap om og praktisk erfaring med å arbeide didaktisk med høytidsmarkering i barnehagen ut fra målene som er fremsatt i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017). Deltakerne vil bli kjent med forskning på høytidsmarkering i barnehagen, og de vil også få jobbe praktisk med temaet. Et viktig mål med studiet er at studentene, etter endt studium, skal være godt rustet til å jobbe med høytidsmarkering i barnehagen, og at de har den nødvendige teoretiske og praktiske kompetanse. Studentene vil få innflytelse på hvilke høytider og merkedager de ønsker å jobbe med.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- ha kunnskap om høytider og merkedager som kan være aktuelle å markere i en norsk barnehage.
- ha kunnskap om hvordan man kan formidle kunnskap om en høytid uten å drive religiøs påvirkning overfor barna.
- kunne markere en høytid knyttet til en bestemt religion/livssyn i en mangfoldig barnegruppe.
- ha kompetanse til å bruke alle fagområdene fra rammeplanen i forbindelse med høytidsmarkering.
- se verdien av kunnskap om, og praktisk erfaring med, mat og religion.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidsoppgaver som gis mellom samlingene må være godkjent for å kunne avlegge eksamen. Nærmere informasjon om antall og omfang av arbeidsoppgavene gis ved studiestart. Det kreves minimum 75 % oppmøte på samlingene.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med to samlinger hvor første samling er fysisk. Samling nummer to kan gjøres nettbasert dersom studentene ønsker det. Samlingene går over to hele dager.
Samlingene vil bestå av forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser, herunder bruk av digitale verktøy. Mellom samlingene vil det bli gitt veiledning digitalt.
Det forventes at studentene jobber selvstendig mellom samlingene.
Forventet arbeidsomfang ca. 135 arbeidstimer. Deltagelse på samlingene, arbeid mellom samlingene, samt innlevering og lesing av pensum, utgjør emnets arbeidsomfang.
Studentevaluering
Digital sluttevaluering
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Eksamen gjennomføres som individuell mappevurdering knyttet til studentens utprøving av praktisk arbeid i egen barnehage. Mappevurderingen består av to elementer. Det et ene elementet er en skriftlig rapport på inntil 2500 ord. Det andre elementet er fotodokumentasjon av praktisk arbeid. Det gis en samlet karakter i emnet der rapporten vektes 70% og fotodokumentasjonen vektes 30%. Begge elementer må bestås.
Det gis gradert karakter.