Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i religiøse minoriteter som er forholdsvis små i Norge, og der tilhengerne kan skille seg ut fra majoritetssamfunnet. Det dreier seg både om selvstendige religioner, om retninger, grupper og nettverk innenfor verdensreligionene, og om nyreligiøse bevegelser. Sentrale spørsmål er for eksempel: Hvordan kan det oppleves å tilhøre en religiøs minoritet? Hvilke holdninger har mange til religiøse minoriteter? Hvilken religionspolitikk fører staten, og finnes det grenser for religionsfrihet?

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • ha kjennskap til minoritetsrettigheter, minoritetspolitikk og religionsfrihet

  • ha kunnskap om religioner som sikhisme, bahai og scientologi

  • ha kunnskap om konservative kristne trossamfunn, bevegelser og organisasjoner som læstadianisme, Brunstad Christian Church og Menigheten Samfundet

  • ha kunnskap om retninger som ikke fullt ut anerkjennes av majoriteten i verdensreligionene, som Jehovas vitner, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og Ahamdiyya

  • ha kjennskap til nyreligiøsitet og noen nyreligiøse grupper

Ferdigheter

  • kunne reflektere over lovgivning, faglitteratur og medienes beskrivelser av religiøse minoriteter

  • kunne drøfte hvordan minoritetene selv kan oppleve møtet med media, helse- og utdanningsinstitusjoner og kulturliv

  • kunne vurdere forskjellige perspektiver på og tolkninger av religiøse minoriteter, inkludert eksklusjonspraksis eller avhopperspørsmål

Generell kompetanse

  • kunne formidle temaer fra emnet i forskjellige sjangre

  • kunne vurdere og anvende teori og flere kildetyper for å kunne fortolke minoritetsreligion

Vilkår for å gå opp til eksamen

For alle:

  • deltagelse på obligatoriske ekskursjoner og rapportering fra dem

  • obligatorisk oppmøte på fire dobbelttimer

  • godkjent arbeidskrav

For studenter i lektorutdanningen: bestått praksis i tillegg til ovennevnte. De obligatoriske aktivitetene vil være mindre i omfang.

Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

For alle: Fire obligatoriske dobbelttimer hvor det formidles informasjon og kunnskap som er grunnleggende for ekskursjonene og mappeskrivingen.

For disiplinstudenter: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, ekskursjoner og selvstudium. Gjennom semesteret arbeider studentene med skriftlige oppgaver og rapporter som inngår i en mappe som danner grunnlag for vurdering.

For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, ekskursjoner, selvstudium og praksis. Gjennom semesteret arbeider studentene med skriftlige oppgaver og rapporter som inngår i en mappe som danner grunnlag for vurdering. Omfanget av arbeidskravene vil være mindre for lektorstudentene.

Det er tilrettelagt for lokale ekskursjonsmål som ikke medfører utgifter.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Individuell mappeeksamen. Gradert karakter. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:47:16