REL115 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Trond Kenneth Andreassen Frestad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet dekker de siste 15 sp av KRLE1 i Faglærerutdanning for tospråklige. Emnet skal dyktiggjøre til undervisning i grunnskolens KRLE-fag, og gir en innføring i religionsdidaktikk og i KRLE-fagets tre hovedområder: 1) kristendom, 2) filosofi og etikk og 3) jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om kristendommens historie og kristne kirkesamfunn
-
har kunnskap om Jehovas vitner, sikhismen og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.
-
har kunnskap om samisk religion og overgangen til kristendommen
-
har kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken
-
har kunnskap om filosofisk samtale som arbeidsmåte
-
har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser og sosialisering.
-
kan redegjøre for prinsipper for sammenligning av religioner og sekulære livssyn
-
har kunnskap om vurdering i KRLE
-
har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og læremidler i KRLE
FERDIGHETER
Studenten
-
kan bruke og vurdere sentrale arbeidsmåter og læremidler i KRLE
-
kan sette seg inn i barns og unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
-
kan samtale med barn og unge om vanskelige livssituasjoner
-
kan gjennomføre tilpasset opplæring i KRLE
-
kan legge til rette for utvikling av grunnleggende ferdigheter i KRLE-undervisningen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
-
kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
-
har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske oppgaver. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består i dels av forelesninger og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis og ulike oppgaver. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
En individuell, muntlig eksamen som teller 60 %. En individuell semesteroppgave som teller 40 %.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 | 15 |
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 | 15 |
REL126 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 | 15 |
REL130 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 | 15 |