REL101 Religiøse tekster: opprinnelse, tolkninger og aktualitet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Tor Vegge
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Religion, etikk og samfunn, bachelorprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
I dette emnet får du kjennskap til religiøse tekster fra jødisk, kristen og muslimsk tradisjon. Emnet handler både om tekstene i sine opprinnelige, historiske sammenhenger, og om hvordan de lever videre og tolkes i nye kulturelle situasjoner. I arbeidet med emnet skal du ta utgangspunkt i konkrete eksempler og drøfte hvordan kultursituasjonen kan virke inn på bruk og tolkning av religiøse tekster. Du får kjennskap til tolkningshistorie og hvordan den har hatt betydning for lesemåter, bruk og oversettelse. Samspillet mellom fortid og nåtid står sentralt.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne gi en oversikt over oppbygning og hovedinnhold i tekster fra jødisk, kristen og muslimsk tradisjon
-
kunne drøfte og sammenligne tekster og tekstsamlinger fra jødisk, kristen og muslimsk tradisjon
-
kunne drøfte tekstsamlingenes opprinnelse, autoritet og bruk
-
kunne reflektere over utfordringer med å tolke tekster fra andre tider og kultursammenhenger
-
kunne drøfte hvordan ulike historiske og kulturelle kontekster kan påvirke tolkning av tekster
-
kunne reflektere over hvordan tolkningshistorie kan påvirke lesemåter, bruk og oversettelser i vår tid
-
ha innsikt i litterære, historiske og religiøse tolkninger av tekster
-
kunne formidle denne kunnskapen i forskjellige sammenhenger
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav.
For studenter i lektorutdanningen: Bestått praksis og godkjent arbeidskrav.
Nærmere informasjon om arbeidskrav gis ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer, forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, digitale ressurser og oppgaver.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse.
Eksamen
Emnet har tre mulige vurderingsformer. Studenten velger én av dem.
Alternativ 1: Innlevering av podcast med utgangspunkt i en faglig problemstilling (teller 70 %). Podcast må gjøres gruppevis (minimum to personer og maks tre). Ytterligere informasjon om omfang og vurderingskriterier gis ved semesterstart. To timers skriftlig, individuell eksamen under tilsyn (30 %). Gradert karakter. Begge deleksamener må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.
Alternativ 2: Individuell semesteroppgave på 3000–3500 ord (teller 70 % av sluttkarakter). Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (30 %). Gradert karakter. Begge deleksamener må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.
Alternativ 3: Individuell, muntlig eksamen (teller 100 %). Studenten gir ca. 15 minutters presentasjon av et tema oppgitt på forhånd, etterfulgt av 10–15 minutter med spørsmål fra ulike deler av emnet. Gradert karakter.