Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet får du kjennskap til religiøse tekster fra jødisk, kristen og muslimsk tradisjon. Emnet handler både om tekstene i sine opprinnelige, historiske sammenhenger, og om hvordan de lever videre og tolkes i nye kulturelle situasjoner. I arbeidet med emnet skal du ta utgangspunkt i konkrete eksempler og drøfte hvordan kultursituasjonen kan virke inn på bruk og tolkning av religiøse tekster. Du får kjennskap til tolkningshistorie og hvordan den har hatt betydning for lesemåter, bruk og oversettelse. Samspillet mellom fortid og nåtid står sentralt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gi en oversikt over oppbygning og hovedinnhold i tekster fra jødisk, kristen og muslimsk tradisjon

  • kunne drøfte og sammenligne tekster og tekstsamlinger fra jødisk, kristen og muslimsk tradisjon

  • kunne drøfte tekstsamlingenes opprinnelse, autoritet og bruk

  • kunne reflektere over utfordringer med å tolke tekster fra andre tider og kultursammenhenger

  • kunne drøfte hvordan ulike historiske og kulturelle kontekster kan påvirke tolkning av tekster

  • kunne reflektere over hvordan tolkningshistorie kan påvirke lesemåter, bruk og oversettelser i vår tid

  • ha innsikt i litterære, historiske og religiøse tolkninger av tekster

  • kunne formidle denne kunnskapen i forskjellige sammenhenger

Vilkår for å gå opp til eksamen

For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav.
For studenter i lektorutdanningen: Bestått praksis og godkjent arbeidskrav.
Nærmere informasjon om arbeidskrav gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Seminarer, forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, digitale ressurser og oppgaver.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Emnet har tre mulige vurderingsformer. Studenten velger én av dem.

Alternativ 1: Innlevering av podcast med utgangspunkt i en faglig problemstilling (teller 70 %). Podcast må gjøres gruppevis (minimum to personer og maks tre). Ytterligere informasjon om omfang og vurderingskriterier gis ved semesterstart. To timers skriftlig, individuell eksamen under tilsyn (30 %). Gradert karakter. Begge deleksamener må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.

Alternativ 2: Individuell semesteroppgave på 3000–3500 ord (teller 70 % av sluttkarakter). Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (30 %). Gradert karakter. Begge deleksamener må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.

Alternativ 3: Individuell, muntlig eksamen (teller 100 %). Studenten gir ca. 15 minutters presentasjon av et tema oppgitt på forhånd, etterfulgt av 10–15 minutter med spørsmål fra ulike deler av emnet. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:11:02