Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir kompetanse i de første leveårenes grunnleggende betydning for utvikling av psykisk helse ved å gi innsikt i sentrale teorier og forståelsesrammer. Emnet gir videre kompetanse i kunnskapsbasert tilnærming til fagfeltet og eget arbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om spedbarnsutvikling og tidlig samspill mellom barn og omsorgsperson med fokus på tilknytningsteori
  • ha avansert forståelse av nyere utviklingspsykologi med vekt på transaksjonsmodellen
  • kunne anvende et nevropsykologisk perspektiv på sped- og småbarns utvikling
  • ha avansert innsikt i den biopsykososiale modellen som et rammeverk for å forstå hvordan psykologiske svar hos sped- og småbarn samspiller med somatiske og sosiale forhold

Ferdigheter

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver og teorier på sped- og småbarns psykiske helse og relatere det til egen praksis

Generell kompetanse

  • kunne kommunisere med utgangspunkt i ulike perspektiver og teorier knyttet til sped- og småbarns psykiske helse med familie og aktuelle samarbeidspartnere
  • kunne reflektere over sin egen rolle som hjelper og gjøre realistiske vurderinger av seg selv og sine egenskaper i egen utførelse av faget og i samarbeid med andre

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente arbeidskrav
  • Deltagelse på obligatorisk undervisning.

Vilkårene er nærmere beskrevet i emneheftet.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid med veiledning
  • Selvstudier

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Se emneheftet for nærmere beskrivelse av undervisningsformer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell semesteroppgave over et semester. Oppgaven vurderes som bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:14:13