PSY926 Sped- og småbarns psykiske helse - grunnleggende teorier for forståelse
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Christine Helle
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir kompetanse i de første leveårenes grunnleggende betydning for utvikling av psykisk helse ved å gi innsikt i sentrale teorier og forståelsesrammer. Emnet gir videre kompetanse i kunnskapsbasert tilnærming til fagfeltet og eget arbeid.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om spedbarnsutvikling og tidlig samspill mellom barn og omsorgsperson med fokus på tilknytningsteori
- ha avansert forståelse av nyere utviklingspsykologi med vekt på transaksjonsmodellen
- kunne anvende et nevropsykologisk perspektiv på sped- og småbarns utvikling
- ha avansert innsikt i den biopsykososiale modellen som et rammeverk for å forstå hvordan psykologiske svar hos sped- og småbarn samspiller med somatiske og sosiale forhold
Ferdigheter
- kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver og teorier på sped- og småbarns psykiske helse og relatere det til egen praksis
Generell kompetanse
- kunne kommunisere med utgangspunkt i ulike perspektiver og teorier knyttet til sped- og småbarns psykiske helse med familie og aktuelle samarbeidspartnere
- kunne reflektere over sin egen rolle som hjelper og gjøre realistiske vurderinger av seg selv og sine egenskaper i egen utførelse av faget og i samarbeid med andre
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente arbeidskrav
- Deltagelse på obligatorisk undervisning.
Vilkårene er nærmere beskrevet i emneheftet.
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid med veiledning
- Selvstudier
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse av undervisningsformer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell semesteroppgave over et semester. Oppgaven vurderes som bestått/ikke bestått.