Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Åpen dialog i nettverk er en arbeidsform der profesjonelle møter mennesker i psykososial krise gjennom å samle nettverket som allerede finnes rundt den det gjelder. Ved å slippe alle stemmer til finner en i felleskap ord for det som er vanskelig, og en vei videre ut av krisen. I denne utdanningen vil du som student få en grundig innføring i det dialogiske og sosiale menneskesynet som er utgangspunkt for denne arbeidsformen. Videre vil du få mulighet til å utvikle ferdigheter i å lytte og gi responser i møte med mennesker i krise, slik at dialog skapes og livssituasjoner endres. Utdanningen vektlegger praktisk ferdighetstrening, slik at du som student kan dyktigjøre deg til å lede nettverksmøter på måter som ivaretar sentrale verdier og prinsipper som fleksibilitet, polyfoni, kontinuitet, medansvar og toleranse for usikkerhet. Studiet vil fokusere på hvordan Åpen dialog i nettverk og dialogisker praksiser kan anvendes i ulike deler av tjenesten, og i møte med personer fra ulike målgrupper (psykisk helse, rus, psykisk utviklingshemming, eldreomsorg m.m.).

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studenten:

  • har avansert kunnskap om dialogens kraft i menneskers liv og hvordan dialogen som arbeidsform kan skape endring i folks liv

  • har inngående kunnskaper om det filosofiske og epistemologiske grunnlaget for dialogiske praksiser og Åpen dialog i nettverk

  • har inngående kunnskap om sentrale prinsipper og elementer i arbeidsformen Åpen dialog i nettverk

  • har avansert kunnskap om hvordan en kan samle, støtte og skape dialog i nettverk i krisesituasjoner

  • har kunnskap om hvordan dialogiske praksiser og Åpen dialog i nettverk kan anvendes som tilnærming i ulike deler av velferdstjenestene og til mennesker med ulike utfordringer (for eksempel psykisk helse, rus, psykisk utviklingshemming, eldreomsorg, demens m.m.).

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan organisere og lede nettverksmøter

  • har utviklet ferdigheter i lytting og responsivitet i møte med dem det gjelder og deres nettverk

  • kan legge til rette for samarbeid mellom ulike personer i nettverk med hensikt å skape endring hos mennesker med behov for hjelp

  • kan generere dialog i møte med mennesker som er berørt av kriser, ulike livsutfordringer og med ulike hjelpebehov

  • kan legge til rette for kommunikasjon slik at de det gjelder kan uttrykke og formidle sine opplevelser, erfaringer og forståelser

Generell kompetanse:

Studenten:

  • har inngående forståelse av organisering av helse- og sosialtjenestene og hvordan dialogiske praksiser og Åpen dialog i nettverk kan utøves innenfor denne organiseringen.

  • kan kommunisere respektfullt med andre fagpersoner og med personer fra det private sosiale nettverket.

  • har inngående kunnskap om muligheter og begrensninger i bruken av Åpen dialog i nettverksmøte, hvordan den kan tilpasse ulike praksiser i møte med mennesker med ulike hjelpebehov.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Seminarer

  • Praksis i egen virksomhet

  • Veiledning i grupper

  • Ferdighetstrening med veiledning

  • Selvstudier

Deltakelse i undervisning, seminarer og veiledning er obligatorisk og det kreves 80% dokumentert tilstedeværelse.

Forventet arbeidsomfang er 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, allmennlærer, barnehagelærer og politiarbeid. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som student. Søkere med realkompetanse kan søke opptak til studiet i tråd med Lov om universiteter og høyskoler.

Det kreves to års arbeidserfaring, hvorav minst ett år må være utdanningsrelevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: Fire dager. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:14:12