PSY925 Åpen dialog i nettverk og dialogiske praksiser
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Tore Dag Bøe
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 3 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Åpen dialog i nettverk er en arbeidsform der profesjonelle møter mennesker i psykososial krise gjennom å samle nettverket som allerede finnes rundt den det gjelder. Ved å slippe alle stemmer til finner en i felleskap ord for det som er vanskelig, og en vei videre ut av krisen. I denne utdanningen vil du som student få en grundig innføring i det dialogiske og sosiale menneskesynet som er utgangspunkt for denne arbeidsformen. Videre vil du få mulighet til å utvikle ferdigheter i å lytte og gi responser i møte med mennesker i krise, slik at dialog skapes og livssituasjoner endres. Utdanningen vektlegger praktisk ferdighetstrening, slik at du som student kan dyktigjøre deg til å lede nettverksmøter på måter som ivaretar sentrale verdier og prinsipper som fleksibilitet, polyfoni, kontinuitet, medansvar og toleranse for usikkerhet. Studiet vil fokusere på hvordan Åpen dialog i nettverk og dialogisker praksiser kan anvendes i ulike deler av tjenesten, og i møte med personer fra ulike målgrupper (psykisk helse, rus, psykisk utviklingshemming, eldreomsorg m.m.).
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten:
-
har avansert kunnskap om dialogens kraft i menneskers liv og hvordan dialogen som arbeidsform kan skape endring i folks liv
-
har inngående kunnskaper om det filosofiske og epistemologiske grunnlaget for dialogiske praksiser og Åpen dialog i nettverk
-
har inngående kunnskap om sentrale prinsipper og elementer i arbeidsformen Åpen dialog i nettverk
-
har avansert kunnskap om hvordan en kan samle, støtte og skape dialog i nettverk i krisesituasjoner
-
har kunnskap om hvordan dialogiske praksiser og Åpen dialog i nettverk kan anvendes som tilnærming i ulike deler av velferdstjenestene og til mennesker med ulike utfordringer (for eksempel psykisk helse, rus, psykisk utviklingshemming, eldreomsorg, demens m.m.).
Ferdigheter:
Studenten:
-
kan organisere og lede nettverksmøter
-
har utviklet ferdigheter i lytting og responsivitet i møte med dem det gjelder og deres nettverk
-
kan legge til rette for samarbeid mellom ulike personer i nettverk med hensikt å skape endring hos mennesker med behov for hjelp
-
kan generere dialog i møte med mennesker som er berørt av kriser, ulike livsutfordringer og med ulike hjelpebehov
-
kan legge til rette for kommunikasjon slik at de det gjelder kan uttrykke og formidle sine opplevelser, erfaringer og forståelser
Generell kompetanse:
Studenten:
-
har inngående forståelse av organisering av helse- og sosialtjenestene og hvordan dialogiske praksiser og Åpen dialog i nettverk kan utøves innenfor denne organiseringen.
-
kan kommunisere respektfullt med andre fagpersoner og med personer fra det private sosiale nettverket.
-
har inngående kunnskap om muligheter og begrensninger i bruken av Åpen dialog i nettverksmøte, hvordan den kan tilpasse ulike praksiser i møte med mennesker med ulike hjelpebehov.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger
-
Seminarer
-
Praksis i egen virksomhet
-
Veiledning i grupper
-
Ferdighetstrening med veiledning
-
Selvstudier
Deltakelse i undervisning, seminarer og veiledning er obligatorisk og det kreves 80% dokumentert tilstedeværelse.
Forventet arbeidsomfang er 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, allmennlærer, barnehagelærer og politiarbeid. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter individuell vurdering bli tatt opp som student. Søkere med realkompetanse kan søke opptak til studiet i tråd med Lov om universiteter og høyskoler.
Det kreves to års arbeidserfaring, hvorav minst ett år må være utdanningsrelevant yrkespraksis etter fullført utdanning.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: Fire dager. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter