Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Utfordrende atferd og målretta miljøarbeid

Forkunnskapskrav

PSY919-G Utfordrende atferd og målretta miljøarbeid del 1

Innhold

Målretta miljøarbeid er en paraply av tilnærmingsmåter / tiltak / metoder som benytter positive strategier for å møte håndtere utfordrende situasjoner. For å kunne gjøre faglig riktige valg mellom disse må fagpersoner ha kunnskap om tilnærmingsmåtene, dere forskningsmessige støtte og hvilke etiske problemstillinger som knytter seg til dem. Intervensjoner rettet mot ulike bruker og aldersgrupper vil ha ulike komponenter. Det å kunne analysere og vurdere disse er en forutsetning for å balansere mellom det å implementere forskningsbasert metodikk og gjøre individuelle tilpasninger uten å gå utover behandlingsintegriteten.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studenten:

Ha kunnskap om:

  • Kunnskapsbaserte og evidensbaserte tiltak rettet mot utfordrende atferd

  • Intervensjoner rettet mot systemer og individer for å redusere utfordrende atferd

  • Forebyggende tiltak rettet mot utfordrende atferd

Ha ferdigheter i:

  • Å analyser og identifisere momenter til helhetlig planlegging av tiltak rettet mot utfordrende atferd rettet mot en brukergruppe / bruker

  • Å planlegge anvendelsen av kommunikasjon for å øke motivasjon (motiverende intervju)

  • Å kunne vurdere kritisk anvendbarheten og den eksterne validiteten i intervensjoner rettet mot utfordrende atferd

Ha generell kompetanse i:

  • Å analysere faglige, praktiske og etiske premisser for valg av intervensjon / tiltak / behandlingsform / samhandlingsform

Å kunne formidle et skriftlig faglig resonnement ut fra en problemstilling knyttet til temaet utfordrende atferd

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppfylt krav til deltakelse på obligatorisk tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Målretta miljøarbeid er en paraply av tilnærmingsmåter / tiltak / metoder som benytter positive strategier for å møte håndtere utfordrende situasjoner. For å kunne gjøre faglig riktige valg mellom disse må fagpersoner ha kunnskap om tilnærmingsmåtene, dere forskningsmessige støtte og hvilke etiske problemstillinger som knytter seg til dem. Intervensjoner rettet mot ulike bruker og aldersgrupper vil ha ulike komponenter. Det å kunne analysere og vurdere disse er en forutsetning for å balansere mellom det å implementere forskningsbasert metodikk og gjøre individuelle tilpasninger uten å gå utover behandlingsintegriteten.
Arbeidsomfanget i emnet er 135 studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, pedagogikk (allmennlærer og barnehagelærer), politiarbeid, sosiologi eller psykologi, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.

I PSY920 er det i tillegg forkunnskapskrav om bestått vurdering i PSY919.

Eksamen

Skriftlig mappeeksamen i gruppe. Nærmere informasjon om oppgavene som skal inngå i mappen er gitt i emneheftet. Gradert karakter. Det gis felles karakter til gruppen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:14:12