Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

PSY912-G Psykisk helse hos barn og unge, 15 sp

eller

PSY913-G Psykisk helse hos barn og unge I,10 sp, og PSY914-G Psykisk helse hos barn og unge II, 10 sp

Innhold

  • Den terapeutiske relasjon - om respekt, tydelighet, innlevelse og varme

  • Ulike arbeidssteder og arbeidsmåter med barn og ungdom med psykiske problemer - forståelse, vurdering og handlingsalternativer fra ulike perspektiver

  • Forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid med barn og unge - konkrete og gode eksempler

  • Kartlegging av psykososiale risikofaktorer og sosiale beskyttelsesfaktorer i lokalmiljøet - tiltaksoversikt

  • Tiltak som forsterker muligheter og evner til medvirkning og mestring av eget liv - om lavterskeltilbud

  • Behovs- og brukerstyrte tiltak som understøtter barn, ungdom og pårørendes kompetanser og ressurser

  • Om å fange opp, samtale og arbeide med risikoutsatte barn og ungdom

  • Om bruk av aktivitet, bevegelse, lek, kunst og kreativitet i psykososialt arbeid med barn og ungdom

  • Endringsarbeid - om ansvar, samarbeid på tvers og motivasjon i praksis

  • Etiske dilemmaer i psykisk helsearbeid med barn og unge - utvikling av personlige kompetanser og moralsk forsvarlig praksis

  • Om utviklingen av praktiske kunnskaper - eget fags teorier og arbeidsformer for å fremme barn og ungdoms psykiske helse

 

Læringsutbytte

Studentene har etter endt emne:

  • avansert kompetanse i å etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, ungdom og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov

  • kompetanse til helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid med barn og ungdom

  • integrerte kunnskaper og ferdigheter til å initiere og delta i helhetlige og samarbeidende tjenestetilbud med barn og ungdom

  • kunnskaper og ferdigheter til å kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljøet som øker barn og ungdoms evner til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenne til om ulike strategier og arbeidsmåter som minsker slike psykososiale belastninger

  • kunnskap om systematisk, kritisk og etisk refleksjon og utvikling i egne praksiser

  • innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med barn og unge

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent tilstedeværelse ved obligatorisk undervisning og veiledning. Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger
Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på timeplanlagte forelesninger.

Selvstendige litteraturstudier og oppgaver.

Veiledning

Veiledningen har en reflekterende arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen praksis og framgangsmåter. Veiledningen er obligatorisk, og det kreves 80 % tilstedeværelse.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen gjennomføres som en individuell muntlig eksamen. Det gis gradert karakter.

 

 

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY908 – Psykososialt arbeid med barn og unge 15
PSY908 – Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:08:13