PSY434 Kommunikasjon, relasjon og samhandling i praksis
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Tore Dag Bøe
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
PSY432 Perspektivmangfold og dialog
Anbefalte forkunnskaper
PSY424 Psykososial helse
PSY431 Etikk, lovverk og organisering
PSY433 Psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid
Innhold
Emnet gir praktisk kunnskap innen anerkjennende kommunikasjons- og relasjonsferdigheter i møte med det menneskelige mangfold når det gjelder individ, gruppe og nettverk. Kunnskap om hvordan man skal formidle lovverk og relevant forskning til aktuelle brukergrupper og samarbeidspartnere blir også vektlagt.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har avansert kunnskap om samspillet mellom psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet, og sammenhenger med fysisk helse og livsbelastninger, herunder kriser, traumer, rasisme, tap, selvmord, rusrelatert dødsfall og vold og seksuelle overgrep
-
har inngående kunnskap om relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
-
har inngående kunnskap om betydningen av personlig engasjement og faglig skjønn i møte med brukerens mangfold
Ferdigheter
-
kan anvende kunnskapen om samspillet mellom kjønn, alder og sosiokulturell kontekst, herunder minoritetskulturer, og problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
-
kan analysere og anvende kunnskapen om samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår
-
kan reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelse, knyttet til samtykkekompetanse, bruk av tvang og varslingsplikt, ivaretakelse av barn og pårørendesamarbeid, og anvende fremgangsmåter for å håndtere disse
-
kan fremme selvhjelp, likepersonsarbeid og frivillig arbeid
-
kan vise anerkjennende kommunikasjons- og relasjonsferdigheter i møte med det menneskelige mangfold hos mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer og deres familie og nettverk
-
kan analyse utfordrende samspillsituasjoner og bruke kunnskap om kommunikasjon og relasjon til selvstendig å legge til rette for at sensitive tema som krevende livserfaringer, herunder vold og seksuelle overgrep, blir verbalisert
-
kan gjennom dialog og samarbeid mobilisere ressurser hos dem det gjelder og deres nettverk og fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
-
kan anvende dybdekunnskap om pårørende og etterlattes rettigheter og behov, herunder barn som pårørende og etterlatte
-
kan anvende kunnskap om virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling og om medikamentfrie tilbud i både psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
Generell kompetanse
-
kan kommunisere om ulike perspektiver og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten
-
kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddeleller avhengighetsproblemer, og deres pårørende
-
kan kommunisere eget fag og relevant forskning til mennesker med psykisk helse-, rusmiddelog/ eller avhengighetsproblemer, andre berørte, samarbeidspartnere, beslutningstakere og befolkningen generelt
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk praksis og veiledning. Det kreves 90 % dokumentert tilstedeværelse i praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Veiledet praksis og forelesninger. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Oppgaven vurderes med bestått/ikke bestått karakter.