Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

PSY424 Psykososial helse

PSY427 Introduksjon til miljøterapeutisk arbeid, organisasjon og fagledelse

Innhold

Kognitiv atferdsteori anvendes som tilnærmingsmåte i møte med ulike utfordringer for å bistå personer i endringsprosesser. Arbeidet baseres i hovedsak på den motivasjonen som personen faktisk har, og endringsarbeidet forutsetter aktiv og konstruktiv deltagelse

 

Sentralt i tilnærmingen er å bevisstgjøre personens egne tanker og handlinger, for så å prøve ut nye strategier for å oppnå endringer. Et viktig mål er å bryte selvforsterkende negative sirkler som opprettholder problemene. Det gjøres ved kartlegging av vanskelige situasjoner og utforming av aktiviteter som gir selvtillit og energi. Videre står utforsking og eventuelt endring av negative tankemønstre, stimulering til økt sosial kontakt og forebygging av tilbakefall sentralt i tilnærmingen.  

 

Motiverende samtaler er forskningsbasert, og brukes innen mange områder for å bevisstgjøre personens egen motivasjon for endring. Emnet inneholder både forelesninger og ferdighetstrening i motiverende samtaler. I endringsarbeid kan det være nyttig å anvende kunnskap og strategier fra motiverende samtale sammen med kunnskap fra kognitiv atferdsteori. 

 

Tema: 

  • Endringsarbeid basert på kognitiv atferdsteori 

  • Motivasjons- og endringsarbeid basert på motiverende samtale 

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap 

  • har avansert kunnskap om kognitiv atferdsteori som tilnærming 

  • har avansert kunnskap om motivasjonelle prosesser 

  • har kunnskap om forebygging av ulike psykiske vansker, samt hvordan fremme tilpasning og mestring ut fra et kognitivt atferdsteoretisk perspektiv 

  • har kunnskap om spesifikke intervensjoner innen kognitiv atferdsteori 

  • har kunnskap om ABC-modellen  

  • har kunnskap om forholdet mellom tanker, følelser, handlinger og kroppslige reaksjoner 

  • har avansert kunnskap om negative automatiske tanker 

  • har kunnskap om begrensninger, muligheter og etiske problemstillinger i tilnærminger basert på kognitiv atferdsteori

  • har kunnskap om relevant forskning om tilnærminger basert på kognitiv atferdsteori 

  • har avansert kunnskap om innhold, tilnærming og strategier i motiverende samtaler 

  • har kunnskap om hvordan man kan bistå personer i endringsprosesser ved bruk av motiverende samtale på en etisk forsvarlig måte 

  • har avansert kunnskap om ambivalens, endringssnakk, motstand mot endring og påvirkning av disse gjennom samtaler 

  • har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til motiverende samtale. 

Ferdigheter 

  • kan redegjøre for- og anvende tilnærminger basert på kognitiv atferdsteori i miljøterapeutisk arbeid 

  • kan vurdere begrensninger, muligheter og etiske problemstillinger ved endringsprosesser basert på kognitiv atferdsteori 

  • kan iverksette endringsprosesser basert på kognitiv atferdsteori  

  • kan anvende kunnskap om kognitiv atferdsteori i endringsarbeid knyttet til den kognitive diamanten 

  • kan gjennomføre samtaler i tråd med forskningsbasert kunnskap om motiverende samtaler 

  • kan anvende analyseredskaper og utføre analyse av kommunikasjonsferdigheter som brukes i motiverende samtale 

  • kan legge til rette for og hjelpe personen selv til å ta beslutninger  

  • kan anvende strategier for å møte ambivalens og motstand 

  • kan vurdere relevans og nødvendige tilpasninger til tjenestebrukere med ulike behov

Generell kompetanse 

  • kan identifisere, analysere, reflektere over og håndtere relevante faglige og etiske problemstillinger 

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser 

  • kan planlegge dokumentasjon og evaluering av miljøterapeutisk arbeid med utgangspunkt i tjenestebrukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer 

  • kan analysere koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert arbeid innen kognitiv atferdsteori og motiverende samtale 

  • kan vurdere egen rolle i miljøterapeutisk arbeid basert på kognitiv atferdsteori og motiverende samtale  

  • kan formidle, samarbeide om og drøfte faglige problemstillinger for å bidra til utvikling av god praksis 

  • kan bidra til nytenkning samt anvende ulike miljøterapeutiske tilnærminger på nye måter rettet mot ulike grupper, i ulike kontekster for å løse komplekse problemstillinger i praksis.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent deltakelse på obligatorisk undervisning 

  • Godkjent obligatoriske arbeidskrav

 

Se emnehefte for nærmere informasjon. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger og praktiske øvelser/ferdighetstrening både i grupper og felles fora. Det må påregnes arbeid/øvelser og selvstudier mellom samlingene. Deler av undervisningen er obligatorisk. Se nærmere beskrivelse i emneheftet. 

Det forventes et arbeidsomfang på 405 timer i emnet. 

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.  

Se emnehefte for nærmere informasjon.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:10:59