PSY428 Empatiorientert miljøterapeutisk arbeid
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ane Ugland Albæk
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
PSY424 Psykososial helse
PSY427 Introduksjon til miljøterapeutisk arbeid, organisasjon og fagledelse
Innhold
Empatiorientert miljøarbeid samler ulike tilnærminger hvor fagpersoners innlevelse i enkeltmenneskets opplevelse, tanker og følelser står i sentrum. Emnet vil blant annet ta for seg tilnærmingene traumebevisst omsorg, emosjonsfokusert terapi, mentaliseringsbasert miljøterapi, og recovery-orientert miljøterapi. Felles for disse perspektivenes er fokuset på å forstå menneskers indre opplevelser og at denne forståelse skal prege fagfolks handlemåter. Likeledes er relasjonsbygging et sentralt verktøy i miljøterapien. Det er derfor sentralt å jobbe med hjelperens personlige ferdigheter til å møte enkeltmennesker ut fra deres opplevelser og behov. I dette emnet lærer du hvordan disse ulike tilnærmingene forstår menneskers utfordringer og hvordan de beskriver gode hjelpebetingelser. I tillegg vil vi drøfte styrker og svakheter ved tilnærmingene, deres implisitte grunnholdninger og vitenskapelige forankring og etiske utfordringer.
Emnet består av tre deler:
-
kommunikasjon og relasjonsbygging
-
empatiorienterte tilnærminger til miljøarbeid
-
grunnforståelse, forankring, komparativ drøfting og etiske utfordringer
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har avansert kunnskap om ulike miljøterapeutiske tilnærminger med empatisk fokus og deres anvendelse i ulike helse- og sosialtjenestetilbud
-
har inngående kunnskap om sentrale begreper og kunnskapsgrunnlag innen ulike empatiorienterte miljøterapier
-
har inngående kunnskap om betydningen av opplevd trygghet og anerkjennende relasjoner for bedringsprosesser og livskvalitet
-
har innsikt i betydningen av holdninger og verdier i hjelpepraksis
-
har kunnskap om traumebevisst tilnærming til miljøterapi
-
har kunnskap om mentalisering og metodisk anvendelse av mentalisering i miljøterapi
-
har inngående kunnskap om emosjoner, emosjoners innvirkning på psykisk helse, og hvordan bidra til emosjonsregulering og håndtering av vanskelige følelser
-
har kunnskap om psykologisk stress og mekanismer i stressaktivering, triggere og stabilisering
-
har avansert kunnskap om recovery-orientert tilnærming til miljøterapi
-
har kunnskap om relasjonsbyggende kommunikasjon og hvordan nonverbal kommunikasjon kan skape trygghet og utrygghet
-
har avansert kunnskap om etiske utfordringer i empatiorienterte miljøterapier
-
har kunnskap om og kan sammenligne vitenskapelige premisser i kunnskapsgrunnlaget anvendt i ulike empatiorienterte tilnærminger til miljøarbeid
Ferdigheter
-
kan redegjøre for- og anvende empatiorienterte tilnærminger til miljøterapi
-
kan identifisere og anerkjenne menneskers ønsker, interesser og styrker
-
kan identifisere og kritisk reflektere over holdninger, verdier og handlingsmønstre hos seg selv og hvordan de virker inn på samarbeidet med tjenestemottaker
-
kan drøfte og sammenligne kunnskapsgrunnlag og implisitte grunnholdninger i ulike tilnærminger til empatiorientert miljøterapi
-
kan strategier for å fremme menneskers opplevelse av mening
-
kan kommunisere på en måte som fremmer trygghet og tillit
-
kan fremme affektbevissthet og -regulering, og har innsikt i hvordan affekter former menneskets subjektive verden og livskvalitet
-
kan strategier for selvivaretakelse i møte med arbeidsrelatert emosjonell belastning
-
har praktiske ferdigheter i sentrale miljøterapeutiske intervensjoner, inkludert konsentrasjonsstøtte, øke opplevd trygghet gjennom triggerkontroll, oppmerksomt nærvær og relasjonsbygging, videreutvikle nettverksstøtte, og identitets- og meningsstøtte.
Generell kompetanse
-
har innsikt i hvordan opplevde krenkelser virker inn på menneskers fysiske og psykiske helse og på deres utvikling
-
har gjort etiske refleksjoner over hvordan miljøterapeutiske valg påvirker menneskene vi jobber med
-
kan reflektere over ulike empatiske tilnærmingers styrker og svakheter og begrunne miljøterapeutiske vurderinger
-
kan formidle, samarbeide om og drøfte faglige problemstillinger for å bidra til utvikling av god praksis
-
kan analysere og reflektere over egen praksis, og identifisere og operasjonalisere egne forbedringsfelt
-
har innsikt i sentrale kjennetegn på organisering og organisasjonskultur som fremmer tilfriskning for mennesker utsatt for belastninger, og kan bidra til å realisere dette i egen organisasjon gjennom endringsprosesser
-
kan reflektere over ulike miljøterapeutiske tilnærmingers vitenskapelige forankring og implisitte grunnforståelse, og etiske utfordringer knyttet til disse.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske arbeidskrav:
-
Godkjent skriftlig innlevering
-
Godkjent gjennomføring av praktiske veiledningssekvenser/øvelser/simulering på seminardagene
-
Godkjent innlevering og fremlegg
Se emneheftet for nærmere informasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger og praktiske øvelser/ferdighetstrening/simulering både i grupper og i plenum. Det må påregnes arbeid/øvelser, innlevering av arbeidskrav og selvstudier mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Det forventes et arbeidsomfang på 405 timer i emnet.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet: Fem timer. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Se emnehefte for nærmere informasjon.