Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

PSY424 Psykososial helse

PSY427 Introduksjon til miljøterapeutisk arbeid, organisasjon og fagledelse

Innhold

Empatiorientert miljøarbeid samler ulike tilnærminger hvor fagpersoners innlevelse i enkeltmenneskets opplevelse, tanker og følelser står i sentrum. Emnet vil blant annet ta for seg tilnærmingene traumebevisst omsorg, emosjonsfokusert terapi, mentaliseringsbasert miljøterapi, og recovery-orientert miljøterapi. Felles for disse perspektivenes er fokuset på å forstå menneskers indre opplevelser og at denne forståelse skal prege fagfolks handlemåter. Likeledes er relasjonsbygging et sentralt verktøy i miljøterapien. Det er derfor sentralt å jobbe med hjelperens personlige ferdigheter til å møte enkeltmennesker ut fra deres opplevelser og behov. I dette emnet lærer du hvordan disse ulike tilnærmingene forstår menneskers utfordringer og hvordan de beskriver gode hjelpebetingelser. I tillegg vil vi drøfte styrker og svakheter ved tilnærmingene, deres implisitte grunnholdninger og vitenskapelige forankring og etiske utfordringer. 

Emnet består av tre deler:

  • kommunikasjon og relasjonsbygging

  • empatiorienterte tilnærminger til miljøarbeid

  • grunnforståelse, forankring, komparativ drøfting og etiske utfordringer

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om ulike miljøterapeutiske tilnærminger med empatisk fokus og deres anvendelse i ulike helse- og sosialtjenestetilbud

  • har inngående kunnskap om sentrale begreper og kunnskapsgrunnlag innen ulike empatiorienterte miljøterapier

  • har inngående kunnskap om betydningen av opplevd trygghet og anerkjennende relasjoner for bedringsprosesser og livskvalitet

  • har innsikt i betydningen av holdninger og verdier i hjelpepraksis

  • har kunnskap om traumebevisst tilnærming til miljøterapi

  • har kunnskap om mentalisering og metodisk anvendelse av mentalisering i miljøterapi

  • har inngående kunnskap om emosjoner, emosjoners innvirkning på psykisk helse, og hvordan bidra til emosjonsregulering og håndtering av vanskelige følelser

  • har kunnskap om psykologisk stress og mekanismer i stressaktivering, triggere og stabilisering

  • har avansert kunnskap om recovery-orientert tilnærming til miljøterapi

  • har kunnskap om relasjonsbyggende kommunikasjon og hvordan nonverbal kommunikasjon kan skape trygghet og utrygghet

  • har avansert kunnskap om etiske utfordringer i empatiorienterte miljøterapier

  • har kunnskap om og kan sammenligne vitenskapelige premisser i kunnskapsgrunnlaget anvendt i ulike empatiorienterte tilnærminger til miljøarbeid

Ferdigheter

  • kan redegjøre for- og anvende empatiorienterte tilnærminger til miljøterapi

  • kan identifisere og anerkjenne menneskers ønsker, interesser og styrker

  • kan identifisere og kritisk reflektere over holdninger, verdier og handlingsmønstre hos seg selv og hvordan de virker inn på samarbeidet med tjenestemottaker

  • kan drøfte og sammenligne kunnskapsgrunnlag og implisitte grunnholdninger i ulike tilnærminger til empatiorientert miljøterapi

  • kan strategier for å fremme menneskers opplevelse av mening

  • kan kommunisere på en måte som fremmer trygghet og tillit

  • kan fremme affektbevissthet og -regulering, og har innsikt i hvordan affekter former menneskets subjektive verden og livskvalitet

  • kan strategier for selvivaretakelse i møte med arbeidsrelatert emosjonell belastning

  • har praktiske ferdigheter i sentrale miljøterapeutiske intervensjoner, inkludert konsentrasjonsstøtte, øke opplevd trygghet gjennom triggerkontroll, oppmerksomt nærvær og relasjonsbygging, videreutvikle nettverksstøtte, og identitets- og meningsstøtte.

Generell kompetanse

  • har innsikt i hvordan opplevde krenkelser virker inn på menneskers fysiske og psykiske helse og på deres utvikling

  • har gjort etiske refleksjoner over hvordan miljøterapeutiske valg påvirker menneskene vi jobber med

  • kan reflektere over ulike empatiske tilnærmingers styrker og svakheter og begrunne miljøterapeutiske vurderinger

  • kan formidle, samarbeide om og drøfte faglige problemstillinger for å bidra til utvikling av god praksis

  • kan analysere og reflektere over egen praksis, og identifisere og operasjonalisere egne forbedringsfelt

  • har innsikt i sentrale kjennetegn på organisering og organisasjonskultur som fremmer tilfriskning for mennesker utsatt for belastninger, og kan bidra til å realisere dette i egen organisasjon gjennom endringsprosesser

  • kan reflektere over ulike miljøterapeutiske tilnærmingers vitenskapelige forankring og implisitte grunnforståelse, og etiske utfordringer knyttet til disse.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Godkjent skriftlig innlevering

  • Godkjent gjennomføring av praktiske veiledningssekvenser/øvelser/simulering på seminardagene

  • Godkjent innlevering og fremlegg

 

Se emneheftet for nærmere informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger og praktiske øvelser/ferdighetstrening/simulering både i grupper og i plenum. Det må påregnes arbeid/øvelser, innlevering av arbeidskrav og selvstudier mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Det forventes et arbeidsomfang på 405 timer i emnet.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet: Fem timer. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Se emnehefte for nærmere informasjon.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:10:59