PS-105 Barns utvikling
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet vil fokusere på kunnskap om normalpsykologi for aldersspennet 0-18 år. Sentrale tema vil være kognitiv, emosjonell og sosial utvikling. Særlig fokus vil være på sped- og småbarns utvikling og normalutvikling. Utviklingspsykologiens betydning for barnevernfeltet vil vektlegges.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om utviklingspsykologiske forståelsesmodeller
-
ha bred kunnskap om hovedtrekk og variasjoner i barn og ungdommers utvikling, forhold som påvirker utviklingen, samt forståelse for sosialt og kulturelt mangfold blant barn
-
ha spesifikk kunnskap om barns utvikling, og kunne gjøre rede for de viktigste teoretiske synspunktene innenfor sentrale områder som kognitiv, emosjonell og sosial utvikling
-
ha bred kunnskap om sosialisering, læring og lekens betydning for barns utvikling
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende utviklingspsykologiske forståelsesmodeller og reflektere nyansert og kritisk over sentrale problemstillinger i barnevernfaglig arbeid
-
kunne presentere og diskutere hva utviklingspsykologi kan bidra med innenfor barnevernsfeltet
-
kunne beskrive og forstå betydningen av utviklingspsykologi for barnevernsfeltet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne formidle og drøfte sentrale teorier og problemstillinger innenfor de utvalgte tematiske områdene
-
kunne utveksle synspunkter og erfaringer ut ifra et utviklingspsykologisk perspektiv
-
kunne lese kritisk og tenke selvstendig
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om 80 % frammøte på seminar.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskrav. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PS-103 – Barns utvikling | 10 |