Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vil fokusere på kunnskap om normalpsykologi for aldersspennet 0-18 år. Sentrale tema vil være kognitiv, emosjonell og sosial utvikling. Særlig fokus vil være på sped- og småbarns utvikling og normalutvikling. Utviklingspsykologiens betydning for barnevernfeltet vil vektlegges.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om utviklingspsykologiske forståelsesmodeller

  • ha bred kunnskap om hovedtrekk og variasjoner i barn og ungdommers utvikling, forhold som påvirker utviklingen, samt forståelse for sosialt og kulturelt mangfold blant barn

  • ha spesifikk kunnskap om barns utvikling, og kunne gjøre rede for de viktigste teoretiske synspunktene innenfor sentrale områder som kognitiv, emosjonell og sosial utvikling

  • ha bred kunnskap om sosialisering, læring og lekens betydning for barns utvikling

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende utviklingspsykologiske forståelsesmodeller og reflektere nyansert og kritisk over sentrale problemstillinger i barnevernfaglig arbeid

  • kunne presentere og diskutere hva utviklingspsykologi kan bidra med innenfor barnevernsfeltet

  • kunne beskrive og forstå betydningen av utviklingspsykologi for barnevernsfeltet

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne formidle og drøfte sentrale teorier og problemstillinger innenfor de utvalgte tematiske områdene

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer ut ifra et utviklingspsykologisk perspektiv

  • kunne lese kritisk og tenke selvstendig

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om 80 % frammøte på seminar.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskrav. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PS-103 – Barns utvikling 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:10:58