Forkunnskapskrav

Bestått PRA3-101K, PRA3-102K, PRA3-103K, PRA3-201K, PRA3-202K og PRA3-301K

Innhold

Studenten skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen profesjonsidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette. Studenten har i denne praksisperioden ansvar for å lede et utviklingsarbeid.

Denne praksisperioden bygger på kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU).

Mer konkret informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.

Læringsutbytte

Studenten skal

  • vise evne til å lede barnehagen som lærende organisasjon

  • bruke sin faglighet til å lede, veilede og tilrettelegge for et miljø som fremmer og ivaretar barns lek, læring og utvikling

  • reflektere over balansen mellom individuelle og kollektive behov blant medarbeiderne i barnehagen, og nødvendigheten av å være andreorientert

  • planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og vurdere et pedagogisk utviklingsarbeid selvstendig og i relasjonelt samarbeid med andre

  • inkludere foreldre og barns erfaringer, interesser, forutsetninger og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet

  • vise evne til å lede og administrere driften av en avdeling/base/gruppe i barnehagen over flere dager

  • utfordre eksisterende praksis på en faglig og profesjonsetisk måte

  • vise evne til å involvere medarbeidere, ta beslutninger og begrunne avgjørelser faglig og praktisk

  • vise forståelse for barnehagen som samfunnsinstitusjon med ulike organisatoriske rammer og eierforhold

  • fremstå som en engasjert barnehagelærer som kritisk reflekterer rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen

Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu).

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden innebærer at studentene overtar driften på en avdeling/base/gruppe i barnehagen i en uke, med størst mulig grad av selvstendighet og ansvar. Studentene er under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.

Omfang: 20 dager.

Studentevaluering

Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PRA3-302G – Praksis 6. semester 0
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:10:57