PRA3-202G Praksis 4. semester
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Bestått PRA3-101G, PRA3-102G, PRA3-103G og PRA3-201G
Innhold
Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer.
Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) og Barns utvikling lek og læring 2 (BUL2).
Mer informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.
Læringsutbytte
Studenten skal
-
vise evne til å lede barn og medarbeidere, både i formelle og uformelle aktiviteter
-
planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid, og vurderer egen pedagogisk ledelse og praksis i lys av teori/forskning
-
vise gjennom sin ledelsesutøvelse forståelse for sammenhengen mellom barnehagens samfunnsmandat og egen praksis
-
fremtre som en etisk reflektert og engasjert barnehagelærer
-
støtte og utvikle barnehagefelleskapet
-
vise relasjonskompetanse og reflektere over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med barn, foresatte og medarbeidere
-
inkludere barns erfaringer, interesser, forutsetninger og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet
-
forstå betydningen av fagdidaktikk i pedagogisk arbeid, og bruker sin faglighet og improvisasjon i lek, læring og formidling
-
reflektere over hvordan samarbeid med ulike samarbeidspartnere får betydning for barns trivsel og utvikling
-
reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder mangfold i en barnehagekontekst
Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu).
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig. Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.
Omfang: 15 dager.
Studentevaluering
Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PRA3-202K – Praksis 4. semester | 0 |