Forkunnskapskrav

Bestått PRA3-101G, PRA3-102G, PRA3-103G og PRA3-201G

Innhold

Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer. 

Denne praksisperioden bygger på følgende kunnskapsområder: Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) og Barns utvikling lek og læring 2 (BUL2). 

Mer informasjon om innholdet i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu.

Læringsutbytte

Studenten skal

  • vise evne til å lede barn og medarbeidere, både i formelle og uformelle aktiviteter

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid, og vurderer egen pedagogisk ledelse og praksis i lys av teori/forskning

  • vise gjennom sin ledelsesutøvelse forståelse for sammenhengen mellom barnehagens samfunnsmandat og egen praksis

  • fremtre som en etisk reflektert og engasjert barnehagelærer

  • støtte og utvikle barnehagefelleskapet

  • vise relasjonskompetanse og reflektere over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med barn, foresatte og medarbeidere

  • inkludere barns erfaringer, interesser, forutsetninger og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet

  • forstå betydningen av fagdidaktikk i pedagogisk arbeid, og bruker sin faglighet og improvisasjon i lek, læring og formidling

  • reflektere over hvordan samarbeid med ulike samarbeidspartnere får betydning for barns trivsel og utvikling

  • reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder mangfold i en barnehagekontekst

Studenten vil også bli vurdert i henhold til overordnede vurderingskriterier for praksis i barnehagelærerutdanningen (www.uia.no/praksisblu).

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten under jevnlig profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal observere, planlegge, gjennomføre og reflektere over barnehagens praksis. Dette gjøres skriftlig og muntlig. Praksis foregår i barnehage og er obligatorisk.

Omfang: 15 dager.

Studentevaluering

Praksis evalueres digitalt ved slutten av praksisperioden, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PRA3-202K – Praksis 4. semester 0
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:10:56