Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA086

Innhold

Dette er studentenes tredje praksisperiode med 30 dagers praksis på våren eller kollegabasert praksis på egen arbeidsplass i perioden oktober til april. Det er bare anledning til å gjennomføre praksis på en videregående skole i Agder.

Målene for praksisperioden er at studentene skal få kunnskap og erfaring i ledelse av læreprosesser og innsikt og forståelse for ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv og for skolens oppgave i samfunnet.

Det er praksisskolene og fagmiljøene på pedagogikk og yrkesdidaktikk ved UiA som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Læringsutbytte

Etter fullført praksisperiode skal studenten ha kompetanse på følgende områder:

1. Pedagogisk- og yrkesdidaktisk kompetanse innebærer at studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning på en selvstendig og reflektert måte

  • kan formulere tydelige læringsmål for enkeltelever og elevgrupper i tråd med læreplanen

  • er bevisst på det flerkulturelle perspektivets betydning for læringsmiljøet og tar hensyn til det i planlegging og gjennomføring av undervisningen

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling

  • gir læringsfokuserte tilbakemeldinger slik at elevene/lærlingene reflekterer over egen læring

  • bruker digitale verktøy i eget arbeid og kan lede elevenes læringsarbeid når de bruker digitale verktøy

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring

2. Endrings- og utviklingskompetanse innebærer at studenten:

  • viser åpenhet og vilje til å motta tilbakemeldinger om egen undervisning og atferd

  • kan greie å uttrykke en tydelig veiledningsbestilling

  • greier å ta andres perspektiv og tar hensyn til andres perspektiv

  • engasjerer seg i skolens systematiske utviklingsarbeid og begrunner sitt engasjement i relevant forskning

  • bruker undervisningserfaringen til å forbedre egen praksis

  • reflekterer over og viser vilje og evne til å endre praksis som følge av veiledning

3. Faglig kompetanse innebærer at studenten:

  • kan identifisere og arbeide systematisk med de fem grunnleggende ferdighetene i alle fag:

    • å kunne uttrykke seg muntlig

    • å kunne lese

    • å kunne skrive

    • å kunne regne

    • å kunne bruke digitale verktøy

  • fremstiller det yrkesfaglige innholdet korrekt, variert og tilpasset enkeltelever og elevgrupper

  • via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motiverer for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • kan gjøre rede for og arbeider etter gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • behersker relevante yrkesfaglige metoder, verktøy, prosesser, teknikker og uttrykksformer

  • kan vurdere behov for HMS-tiltak

4. Relasjons-, samhandlings- og kommunikasjonskompetanse innebærer at studenten:

  • arbeider bevisst og målrettet for å skape et konstruktiv og inkluderende læringsmiljø i samsvar med skolens målsetting og verdisyn

  • kommuniserer og samarbeider på en vennlig og trygg måte med enkeltelever og elevgrupper

  • bygger gode relasjoner til elever/lærlinger og andre samarbeidspartnere

5. Yrkesetisk kompetanse innebærer at studenten:

  • er punktlig, møter godt forberedt til undervisning og veiledning

  • bidrar til å løse samarbeidsvansker og mobbing (også på sosiale nettsteder) mellom elever, og hjelper elever som ikke trives på skolen

  • fremstår som en god rollemodell og ivareta rollen både som fagperson og som oppdrager i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen

6. Ledelseskompetanse innebærer at studenten:

  • fremstår som en tydelig leder for læringsarbeidet, og setter klare grenser for den enkelte elev og elevgrupper

  • gir elevene klare beskjeder om mål, innhold, arbeidsformer, rammer og vurdering for den enkelte undervisningsøkt

  • står i og håndtere konfliktsituasjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

6 ukers praksis i vgs

I løpet av praksisperioden skal studenten observere, planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, få veiledning, delta på ulike møter og utføre andre oppgaver på praksisskolene.

 

Tiden studentene bruker til praksis per uke skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Studentene kan ha både individuell praksis og parpraksis, og unntaksvis også gruppepraksis. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke, og hovedregelen er at studentene i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk.

Kollegabasert praksis på egen arbeidsplass

Praksis på egen skole er et tilbud til 2. års PPU-Y studenter som er ansatt i minst 50% undervisningsstilling på en videregående skole i Agder. Tilbudet gjelder studenter som har anledning til å gjøre forpliktende avtaler med en studentgruppe på inntil fire studenter. Gruppen samarbeider om egen og hverandres utvikling av lærerkompetanse. Dette gjøres ved å delta i utviklingssamtaler i gruppa, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere egen undervisning, og observere og gi veiledning til de andre i gruppa sin undervisning.

Samarbeidet innebærer:

  • forpliktende samarbeid

  • besøk i hverandres undervisning

  • gi og få veiledning

  • gjennomføre utviklingssamtaler

  • gjøre oppgaver sammen

  • dokumentere arbeidet

Krav til dokumentasjon:

  • Hver student skal legge frem planer, logger og ulike skjema for gjennomføring av undervisning, veiledning og vurdering av eget arbeid og samarbeid i gruppa

  • Hver student skal gi og motta veiledning tilsvarende 20 timer ved 10 ganger å besøke hverandres undervisning i en dobbelttime/en økt. Hver veiledning skal inneholde førveiledning og etterveiledning. Arbeidet skal dokumenteres på egne skjema eller i egne system

Hvem har ansvar for hva:

  • Studenten: Skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid, gi veiledning, vurdering og samarbeide med de andre i gruppa

  • Faglærere i yrkesdidaktikk: Skal gi praksisoppfølging én gang i løpet av praksisperioden med førveiledning, observert undervisning og etterveiledning og samarbeide med praksisveileder om sensur.

  • Praksisveileder: Skal gi studentene opplæring i rammer og verktøy for praksisperioden. Observere og veilede hver student minimum 3 ganger og sette endelig sensur i samarbeid med faglærer.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen gis på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

 

For at praksislærere skal kunne veilede studentene videre i sin profesjonelle utvikling som lærer bør studentene legge fram vurderingsrapportene fra tidligere praksisperioder for praksislærer i starten av hver praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:07:51