Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veilederutdanning for lærere

Forkunnskapskrav

Bestått lærerutdanning

Innhold

Formålet med emnet er å bidra til dypere forståelse av ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter innen det pedagogiske veiledningsfeltet med særlig vekt på profesjonskvalifisering og kollegaveiledning. Veiledning med vekt på profesjonskvalifisering krever en særlig innsikt i lærerprofesjonen, praksisfeltet som utdanningsarena, overgang fra utdanning til yrke, og egen rolle som lærerutdanner. Veiledning av kollegagrupper krever innsikt og ferdigheter i å sette i verk ulike utviklings- og læringsprosesser i et profesjonsfellesskap.

Emnet vil gi deltagerne innsikt i hvordan veiledning kan anvendes i lærerstudenters og nyutdannedes læring, i utvikling av profesjonsidentitet, og i kollegaveiledning på den enkeltes arbeidsplass. Gjennom inngående kjennskap til kjennetegn ved lærerprofesjonen, skal praksislæreren/veilederen identifisere ulike utviklingsområder i profesjonsutviklingen hos lærerstudenter og nyutdannede.

Emnet gir kunnskap om og erfaring med praktisk anvendelse og design av veiledning. Det gis innføring i gruppeveiledning knyttet til veiledning av studenter, nyutdannede og i kollegaveiledning.

Gjennom økt veiledningskompetanse vil studenten lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap, bli i stand til å lede samt være en pådriver for endrings- og utviklingsarbeid, og medvirke til økt kvalitet i profesjonskvalifisering og -utvikling.

Undervisning, oppgaver og arbeidskrav har som siktemål å bidra til økt veiledningskompetanse og profesjonsfaglig utvikling hos den enkelte deltager, med overføringsverdi til vedkommendes arbeidsplass som lærende profesjonsfellesskap.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • ha avansert kunnskap om praksisfeltet som lærings- og utviklingsarena for studenter, nyutdannede og kollegaer i et profesjonsfellesskap

  • ha inngående kjennskap til veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på etikk, kommunikasjon, relasjonsbygging og konflikthåndtering i utvikling av profesjonsidentitet

  • ha spesialisert kunnskap om, og evne til kritisk refleksjon over sentrale styringsdokumenter, verdigrunnlag og pedagogisk grunnsyn knyttet til profesjonskvalifisering og veiledning av studenter og nyutdannede

ha erfarings- og forskningsbasert kunnskap om sentrale veiledningsteorier innen individ-, gruppe- og organisasjonskontekst

Ferdigheter

  • kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over egen veilederrolle knyttet til profesjonskvalifisering og profesjonsutvikling.

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende dette i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer og profesjonens verdigrunnlag

  • kunne observere og gi læringsfremmende tilbakemeldinger, samt anvende veiledningsteknologi.

  • kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til veiledning innen profesjonskvalifisering eller kollegaveiledning

Generell kompetanse

  • kunne organisere veiledning med tanke på deltakernes behov og integritet i veiledningssituasjonen

  • ved hjelp av veiledningspedagogisk kompetanse, kunne formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap knyttet til profesjonskvalifisering og -utvikling

  • kunne ta initiativ til nytenkning og utvikling, samt anvende sine kunnskaper og ferdigheter knyttet til veiledning av studenter, nyutdannede og kollegaer i et profesjonsfellesskap

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav fra arbeid i basisgruppe. Antall og omfang oppgis ved studiestart.
Godkjent individuell oppgave.
Deltagelse på praksisseminar.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert rundt fellessamlinger, nettressurser, basisgrupper, praktiske veiledningsoppgaver, skriftlige arbeider og bruk av veiledningsteknologi. Det legges opp til deltagende og varierte arbeidsmåter, samt et obligatorisk praksisseminar. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Skriftlig individuell semesteroppgave der studentene på bakgrunn av teori, beskriver, kritisk vurderer og diskuterer en praktisk veiledningssituasjon knyttet til egen arbeidsplass. Oppgaven leveres digitalt. Gradert karakter. 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 15
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 15
PED976 – Veilederutdanning for praksislærere i barnehage 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:08:02