Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Forkunnskapskrav

Søkere må ha yrkesfaglærerutdanning og være ansatt i videregående skole hvor de underviser i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram eller programområder. De må ha bestått emnet: Ped9007 Yrkesdidaktisk bruk av ny teknologi 1 (15 sp),eller tilsvarende

Innhold

Emnet legger opp til varierte arbeidsformer med søkelys på aktivitet og engasjement. Arbeidet knyttes tett opp til Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20) og det profesjonsfaglige digitale rammeverket.

 

Undervisningen i emnet er basert på begrepene som brukes konkret i LK20. Studentene får utprøve digitale verktøy, skape, samarbeide, feilsøke og dekomponere.

 

Målet med undervisningen skal være at deltakerne kjenner igjen praksisfeltet og blir utfordret til å bruke ny kompetanse i egen undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kunne utforske, eksperimentere og lage løsninger med ny teknologi og digitale verktøy
  • kunne forstå hvordan en anvender yrkesdidaktikk knyttet opp mot relevante teorier

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kunne tilegne seg, og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner
  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg knyttet til digitalisering og teknologi i eget yrkesfaglig utdanningsprogram
  • kunne samarbeide med et profesjonsfaglig felleskap ved bruk av digital teknologi
  • kunne legge til rette for tilpasset og differensiert opplæring ved bruk av læringsanalyse og nye e-læringsteknologier.

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kunne bruke algoritmisk tankegang til problemløsning, refleksjon og kritisk tenkning
  • kunne bruke digitale verktøy på en slik måte det fremmer kunnskap om bærekraftig utvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppmøte på samlingene og godkjente obligatoriske oppgaver til de forskjellige temaene. Informasjon om innhold og antall, blir gitt ved oppstarten av emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Semestret består av tre fysiske samlinger og to nettbaserte samlinger.  

Emnet legger opp til konkrete læringssituasjoner og varierte arbeidsformer med søkelys på aktivitet og engasjement.

 

Studentene skal arbeide med hvordan digitalisering og ny teknologi kan være med å utvikle og redefinere de tre tverrfaglige temaene i læreplanverket.

Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene organiseres i undervisningsgrupper hvor bruk av verktøy, teori, erfaringsutveksling, trening og samspill står sentralt.

Praktiske øvelser brukes til å synliggjøre hvordan praksis og teori kan forsterke hverandre gjennom erfaringslæringsprinsipper.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell muntlig eksamen om egenprodusert e-læringsressurs.

 

Studenten skal i løpet av semesteret produsere en egen e-læringsressurs i et selvvalgt emne og prøve denne ut i undervisningssituasjoner på sin skole.

 

Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:58