Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Forkunnskapskrav

Søker må ha yrkesfaglærerutdanning og være ansatt i videregående skole hvor de underviser i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram eller programområde. Søker må også ha bestått Ped9004 IKT og e-læring i klasserom og på nett 1(15 sp), eller tilsvarende.

Innhold

Emnet bygger på IKT og e-læring i klasserom og på nett 1 med hensyn til å legge vekt på både praktisk, yrkesdidaktisk og profesjonsfaglig digital kompetanse.

 

Emnet vil også ha stor oppmerksomhet rundt det tverrfaglige temaet "folkehelse og livsmestring". Her vil problemstillinger rundt dataspill og bruk av sosiale medier være sentralt.

 

Emnet skal også gi en forståelse for anvendelsen av teknologi og sosiale medier både til bruk i undervisningen og i mer uformelle situasjoner.

 

Emnet vil også rette oppmerksomheten mot arbeidsformer, vurderingsformer og bruk av teknologi for at studentene både skal kunne lage egne læringsressurser innen sine fagemner, og for at de skal kunne benytte seg av digitale verktøy for å fremme eget arbeid på og utenfor skolen.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kjenne til sammenhengen mellom ulike fagemner og mulighetsrommet som ligger i innføring av teknologi
  • ha innsikt i hvordan bruken av ulike digitale verktøy og teknologi kan tilpasses brukeren og kjenne til de regler tilknyttet universell utforming som foreligger
  • kjenne til de etiske problemstillingene som oppstår ved innføring av ny teknologi, bruk av internett og sosiale medier
  • ha kunnskap om hvordan bruk av IKT har betydning i forhold til livsmestring og folkehelse

 

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kunne utøve klasseledelse i et teknologirikt klasserom
  • kunne anvende yrkesdidaktikk i lys av relevante teorier
  • kunne legge til rette for tilpasset- og differensiert opplæring ved bruk av universell utforming og læringsanalyse
  • kunne bruke digitale verktøy på en slik måte at det fremmer kunnskap om bærekraftig utvikling i yrkesfagene

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne bruke algoritmisk tankegang til problemløsning, refleksjon og kritisk tenkning
  • kunne reflektere over erfaringer gjort i praktiske øvelser gjennomført alene og i gruppen
  • kunne identifisere nye måter å samskape, kommunisere, vurdere, distribuere og formidle undervisning knyttet til eget programfag
  • kjenne til hvordan bruk av digitale verktøy og medier er en faktor i forhold til demokrati og medborgerskap
  • kunne evaluere sin egen undervisning knyttet opp mot rammeverket for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppmøte på samlingene og godkjente obligatoriske oppgaver til de forskjellige temaene. Informasjon om innhold og antall arbeidskrav blir gitt ved oppstarten av emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Semesteret består av tre fysiske samlinger og to nettbaserte samlinger.

Emnet legger opp til varierte arbeidsformer med søkelys på aktivitet og engasjement. Arbeidet

knyttes tett opp til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK 20) og det profesjonsfaglige digitale rammeverket. Emnet vil fokusere på problemløsning og algoritmisk tenkning, og studentene skal utprøve verktøy, skape, samarbeide, feilsøke og dekomponere.

 

Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene organiseres i undervisningsgrupper hvor bruk av verktøy, teori, erfaringsutveksling, trening og samspill står sentralt. Praktiske øvelser brukes til å synliggjøre hvordan praksis og teori kan forsterke hverandre gjennom erfaringslæringsprinsipper.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell muntlig eksamen om egenprodusert e-læringsressurs.

 

Studenten skal i løpet av semesteret produsere en egen e-læringsressurs i et selvvalgt emne og prøve denne ut i undervisningssituasjoner på sin skole.

 

Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:58