Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Forkunnskapskrav

Yrkesfaglærerutdanning. Søker må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglig utdanningsprogram. Søker må også ha bestått Ped9002 Yrkesfaglig fordypning for yrkesfaglærere 1. Helhetlig yrkesopplæring i skole og bedrift (15sp),eller tilsvarende.

Innhold

Emnet vil være tilpasset studentenes hverdag i arbeidet som yrkesfaglærer.

 

Veiledning og vurderingsformer i faget Yrkesfaglig fordypning vil være sentralt, med fokus på samarbeid mellom de ulike læringsarenaene skole og bedrift.

 

Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt tilknyttet egen praksis, og må i den sammenheng bidra inn i eget profesjonsfellesskap gjennom deling av kompetanse knyttet til utviklingsprosjektet.

 

Emnet vil vektlegge elevmedvirkning i faget Yrkesfaglig fordypning. Handlingsrommet i faget vil bli analysert for å se på alternative organiserings- og læringsmuligheter.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten skal

 

  • kunne analysere relevante nasjonale styringsdokumenter som omhandler faget Yrkesfaglig fordypning og helhetlig yrkesopplæring
  • kunne drøfte skolens mandat og grunnleggende verdier og prinsipper i lys av helhetlig yrkesopplæring
  • kunne drøfte helhetlig yrkesopplæring og handlingsrommet i faget Yrkesfaglig fordypning
  • kunne drøfte aktuell forskning og evalueringer i fag- og yrkesopplæring
  • kunne analysere ulike veiledningsstrategier og vurderingsformer i faget Yrkesfaglig fordypning

FERDIGHETER

Studenten skal

  • kunne dokumentere, presentere og reflektere over eget utviklingsarbeid innen fag- og yrkesopplæring tilknyttet egen praksis
  • kunne vurdere og bruke aktuelle styringsdokumenter i yrkesopplæringen og eget utviklingsarbeid
  • kunne bruke ulike veiledningsstrategier og vurderingsformer i faget yrkesfaglig fordypning tilpasset en mangfoldig elevgruppe
  • kunne ivareta elevmedvirkning i planlegging, gjennomføring og vurdering av yrkesfaglig fordypning

 

GENERELL KOMPETANSEStudenten skal

  • kunne analysere og videreutvikle egen kompetanse innen helhetlig yrkesopplæring
  • bidra til at faget Yrkesfaglig fordypning og helhetlig yrkesopplæring blir en integrert del av skolens utviklingsarbeid
  • kunne vurdere egen rolle inn i et profesjonsfaglig fellesskap
  • kunne videreutvikle egen kompetanse tilknyttet faget Yrkesfaglig fordypning ved å analysere relevant forskning og teori
  • kunne analysere aktuelle problemstillinger innen faget

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves oppmøte på samlingene. Studenten må ha levert mellomarbeid knyttet til arbeid i egen skole. Nærmere informasjon om arbeidskrav oppgis ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er delvis nettbasert, med totalt to fysiske samlinger og en nettsamling i vårsemesteret. Det er lagt opp til at studentene skal arbeide med oppgaver både individuelt og i gruppe med veiledning mellom samlingene. Det legges opp til presentasjoner, samarbeid, diskusjoner og veiledning på samlingene.

 

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Muntlig individuell eksamen. Eksamen tar utgangspunkt i utviklingsprosjekt utført på egen skole. Utviklingsprosjektet skal være relatert til relevant teori fra emnet.

Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:13:58