Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Spesialpedagogikk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning. Studenten må være ansatt i skolen når emnet gjennomføres.

Bestått Spesialpedagogikk og universell utforming av læringsmiljøet 1 (15 sp), eller tilsvarende. 

Innhold

Emnet gir innsikt i tilnærmingsmåter og undervisningsopplegg som er utformet for at alle elever skal kunne delta aktivt i skolehverdagen. Gjennom emnet lærer studentene hvordan de kan utnytte de mulighetene som ligger i universell utforming av læringsmiljøet for elever med ulike forutsetninger for læring, særlig med vekt på lesing, skriving og matematikk.

 

Dette emnet vektlegger læreplanens fem grunnleggende ferdigheter, og verdier og prinsipper presentert i læreplanverkets overordnede del. Emnet er praksisrettet og innebærer blant annet at studentene skal reflektere over eksisterende praksis, utforske egen undervisning og implementere ny kunnskap.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne redegjøre for forhold mellom grunnleggende ferdigheter og utvikling av lærevansker

  • ha kunnskap om hvordan universell opplæring kan bidra til at elever i større grad kan mestre regning, lesing, skriving og muntlige fedigheter.

  • ha kunnskap om innovativ bruk av teknologi og digitale læringsressurser for å utvikle egen undervisningspraksis

  • ha kunnskap om relevante kommunale tjenester og andre deler av støtteapparatet, samt kjennetegn på et godt tverrfaglig samarbeid og dets betydning for utsatte barn og unge

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kunne kritisk vurdere og bruke egenutviklede og eksisterende digitale læringsressurser i tilrettelegging for faglig og sosial utvikling

  • kunne reflektere over utbyttet og hensikten ved bruk av digitale læringsressurser i spesialpedagogisk arbeid

  • kunne støtte elevene i å finne læringsstrategier og egnede verktøy for å utvikle grunnleggende ferdigheter

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten

 

  • kunne identifisere bekymringsfulle forhold knyttet til elevers forutsetninger for læring og ta i bruk strategier for å møte disse forholdene

  • kunne anvende spesialpedagogisk kompetanse for å skape et mer inkluderende læringsmiljø og sikre elevers faglige og sosiale utbytte av undervisningen

  • ha kunnskap om hvordan man kan legge til rette for en innovativ og utforskende undervisningspraksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er obligatorisk oppmøte på de fysiske samlingene, og studentene må ha tre godkjente arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom et nettbasert kurs og tre fysiske samlinger. Det digitale kurset er delt inn i moduler. Modulene introduseres med læringsmål deretter presenteres kursets innhold gjennom ulike formater, for eksempel, korte tekster, videoer, podkastepisoder, beskrivelser av digitale ressurser, undervisningsopplegg, utprøvingsoppgaver, digitale prøver og refleksjonsoppgaver. På de fysiske samlingene legges det opp til en kombinasjon av forelesninger, utprøving og gruppearbeid.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell fire-dagers hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED153 – Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 03:13:58