Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en grundig innføring i tysk og nordisk allmenndidaktisk teori og tradisjon, samtkjennskap til de angloamerikanske curriculumteoriene. Det vil bli lagt vekt på å forstå hvordan aktuell undervisnings- og opplæringspraksis kan analyseres ved hjelp av forskjellige didaktiske modeller og undervisningstradisjoner (for eksempel den didaktiske trekanten, den didaktiske relasjonsmodellen, Klafkis didaktiske analyse, Berliner- og Hamburgermodellen og modeller fra curriculumtradisjonen). Emnet gir også kunnskap om behavioristiske, kognitive, sosialkonstruktivistiske og sosiokulturelle læringsteorier. Forståelse av danningsbegrepet i lys av didaktisk teori vil bli vektlagt. Kunnskapssamfunnet gjør voksenopplæring (andragogikk) til en nødvendighet. I tillegg oppstår didaktikk og læring for eldre (geragogikk) som et nytt behov. Det legges vekt på at studentene skal bli i stand til å drøfte og analysere hvordan ulike didaktiske, læringsteoretiske og danningsteoretiske tenkemåter får konsekvenser for praksis. Praksisfeltene som berøres i emnet er barnehage, skole, høyere utdanning og opplæring i arbeidslivet. Forskningsfronten i didaktikken synliggjøres i emnet for å gjøre studentene i stand til å analysere og ta stilling til vår tids sentrale utfordringer for demokrati, undervisning, læring og danning. De sentrale utfordringene er kompetansetenkning, internasjonale og nasjonale komparative undersøkelser av elevresultater, e-læring og elevmangfold, kjønn, klasse og flerkulturalitet (diversitet).

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • anvende tysk og nordisk allmenndidaktisk teori

  • analysere didaktisk teori og praksis på bakgrunn av forskjellige didaktiske modeller og undervisningstradisjoner

  • beskrive forskjeller og likheter mellom tyske/nordiske og angloamerikanske undervisningstradisjoner

  • drøfte læring i ulike kontekster ut fra kunnskap om behavioristiske, kognitive, konstruktivistiske og sosiokulturelle læringsteorier

  • bruke danningsteori for å forstå ulike pedagogiske teorier og praksiser

  • drøfte andragogikk og geragogikk som didaktisk og emansipatorisk oppgave for livslang læring

  • bruke kunnskap om didaktikk som verktøy for arbeid i ulike organisasjoner og institusjoner

  • bidra til kritisk nytenkning omkring vår tids sentrale utfordringer for undervisning, læring og danning

Vilkår for å gå opp til eksamen

To individuelle oppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  1. Undervisning i studentgruppa i et oppgitt emne fra pensum, varighet ca. 30 minutter. En undervisningsplan med didaktiske begrunnelser for timen leveres faglærer på forhånd.

  2. Selvvalgt emne for semesteroppgaven.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Eksamen

Individuell semesteroppgave med selvvalgt emne (teller 40%) og individuell muntlig eksamen (teller 60%).

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED520 – Didaktikk, undervisnings- og opplæringspraksis 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:55