Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Studenten skal ha bestått eksamen knyttet til kunnskapsområdet BULL samt det kunnskapsområdet bacheloroppgaven skal ta utgangspunkt i.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskapsområdene: Barns utvikling, lek og læring; Samfunn, religion og etikk; Språk, tekst og matematikk; Kunst, kultur og kreativitet; Natur, helse og bevegelse.

Innhold

Bacheloroppgaven er et kunnskapsbasert arbeid individuelt eller i liten gruppe. Det kan velges ulike tilnærminger: Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et praktisk arbeid eller et rent litteraturstudium. Oppgaven skal ta utgangspunkt ien profesjonsrelevant problemstilling knyttet til et av kunnskapsområdene som inngår i barnehagelærerutdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv i utdanningsforskning

  • har kunnskap om forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring barnehagen

  • har særskilt kunnskap om det emnet knyttet til profesjonsutøvelsen som den enkelte har  fordypet seg i, gjennom bacheloroppgaven

  • har kunnskap om ulike formidlingsteknikker i forbindelse med presentasjon av faglige-pedagogiske tema knyttet til bacheloroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av egen bacheloroppgave

  • kan kritisk analysere relevant forskning om barn, barnehagens praksis og barnehagelæreres profesjonsutøvelse

  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving og kritisk kildebruk

  • kan anvende pedagogisk- og annen relevant teori i møte med ulike praktiske, faglige og yrkesetiske problemstillinger

  • kan formidle oppgavens praktiske og teoretiske innhold på en forståelig måte i en form som er egnet for målgruppen og det kunnskapsområdet oppgaven tar utgangspunkt i

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om barn og barnehage, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte

  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha godkjent

  • deltagelse i minst 70 % obligatorisk undervisning

  • arbeidskrav

  • deltagelse i gruppeseminar

  • deltakelse i to obligatoriske veiledningsøkter

  • problemstilling og forskningsdesign

  • presentasjon av oppgaven

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger omkring vitenskapsteori og metodologi. Obligatoriske gruppeseminar med drøftinger omkring problemstilling og metode.

Bacheloroppgaven er et kunnskapsbasert arbeid individuelt eller i liten gruppe.

Individuell veiledning. Det gis to obligatoriske individuelle veiledningsøkter.

Obligatorisk presentasjon/formidling av oppgaven i en form som er tilpasset det kunnskapsområde oppgaven tar utgangspunkt i og den tilnærmingen studenten har valgt.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Bacheloroppgaven er et kunnskapsbasert arbeid individuelt eller i liten gruppe. Oppgavens skriftlige omfang vil kunne variere i forhold til valg av tilnærming. En praktisk oppgave vil kreve en akademisk tekst på 6000-8000 ord. Et empirisk eller teoretisk arbeid vil kreve et omfang på 8000-10000 ord.

Oppgaven leveres digitalt. Det gis gradert karakter.

Annen informasjon

Emnet gis første gang våren 2026.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED326K – Bacheloroppgave 15
PED326 – Bacheloroppgave 15
PED326G – Bacheloroppgave 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:52