Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

PED315

Innhold

Emnet retter seg mot veiledning på gruppenivå. Emnet tar for seg sentrale teorier, tema og problemstillinger i tillegg til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet. Tema som grupper og gruppeprosesser, roller og relasjoner og gruppe- og kollegaveiledning blir behandlet. Emnet innebærer planlegging, gjennomføring og evaluering av gruppeveiledning, der en lærer å benytte relevante modeller og metoder, drøfte og vurdere etiske dilemma og utfordringer og utvikle egen faglige utøvelse. Tema som læring, endring, kompetanseutvikling, nytenkning og innovasjonsprosesser er sentralt i emnet. Studentene får også trening i å formidle fagstoffet og å bidra til utvikling av egen og medstudenters praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere gruppe- og kollegaveiledning

  • beskrive, vurdere og benytte ulike modeller og metoder innenfor gruppeveiledning

  • drøfte og vurdere etiske dilemma og utfordringer knyttet til gruppeveiledning i ulike kontekster

  • reflektere over egen faglig utøvelse, og justere denne under veiledning

  • drøfte bruk av gruppeveiledning i endring og kompetanseutvikling i en organisasjon

  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig,

  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

  • vise til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått individuelle og skriftlige arbeidskrav.

Deltakelse i praksisseminar med trening av ferdigheter i gruppeveiledning.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bestå av felles samlinger, basisgruppearbeid og skriftlig arbeid. Arbeidsmåtene ved fellessamlingene vil variere mellom forelesninger, veiledningsøvelser med reelle caser, og ulike typer gruppearbeid med framlegg.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig kapasitet.

Eksamen

Hjemmeeksamen. Gradert karakter. Karakteren teller 40 % av endelig karakter i emnet.

Muntlig eksamen. Gradert karakter. Karakteren teller 60 % av endelig karakter i emnet.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED316 – Veiledningsteori og -metode II 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:09:49