Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

PED161 Den krysskulturelle lærerrollen

PED162 Mangfold i opplæringen

PED241 Den krysskulturelle læreren, skolen og samfunnet

Innhold

Bacheloroppgaven er et større individuelt arbeid over et selvvalgt tema og skal utgjøre 6000-8000 ord (eksklusive litteraturliste og vedlegg). Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et litteraturstudium eller et utviklingsarbeid. Studentene fordyper seg i et tema som har relevans for minst ett av emnene i bachelorstudiet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer/veileder.

Bachelor-emne inneholder et seminar om vitenskapsteori og metode. Formålet med dette seminaret er å lære studentene hvordan de kan utvikle et godt faglig arbeid og gode faglige problemstillinger knyttet til pedagogikk, språk eller kultur. Studenten skal lære om det å jobbe med vitenskapelig arbeid og få innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Vi kommer til å ha fokus på forskningsetikk, fordeler og begrensninger ved ulike metoder og forholdet mellom teori og empirisk forskning (vitenskapsteori).

Læringsutbytte

 Etter fullført emne skal studenten

  • kunne formulere en relevant problemstilling knyttet til pedagogikk, språk og/eller kultur

  • kunne utdype tematikk knyttet til det å utvikle en læreridentitet, som innebærer å forstå og tolke individuell erfaring i lys av teori og praksis innenfor skole og utdanningsfeltet.

  • kunne utarbeide en prosjektbeskrivelse som presenterer oppgavens problemstilling, metode og eventuelt plan for datainnsamling

  • kunne planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig, faglig arbeid

  • kunne anvende relevante teorier og (forsknings)metoder i relasjon til problemstilling

  • kjenne til og kunne presentere eksisterende kunnskap på feltet

  • kunne behandle, analysere og presentere data og/eller teori

  • kunne kritisk vurdere kildebruk

  • kunne reflektere over forskningsetiske dilemmaer

  • kunne vurdere rekkevidden av og begrensninger i eget faglig bidrag

  • beherske akademiske krav til fremstilling, struktur og oppbygging av en rapport

  • kunne formidle resultater til et bredere publikum

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Skriftlig presentasjon av oppgaven som er digitalt tilgjengelig

  • Muntlig presentasjon av oppgaven i gruppeveiledningsseminar

  • Gjennomført minimum to veiledningsøkter og gruppeveiledningsseminar

 

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning og gruppeveiledningsseminar.

Et seminar om vitenskapsteori og metode.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig bacheloroppgave.
Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:51