Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet har den lærende eleven i sentrum. Hovedfokuset er på inkludering og tilpasset opplæring for enkeltelever innenfor et stort elevmangfold der hvert enkelt barn med sine unike personlige, sosiale og kulturelle forutsetninger for læring, er en del av skolens fellesskap. Studenten skal utvikle et reflektert og kritisk forskerperspektiv på skolens virksomhet og egen praksis gjennom opplæring i vitenskapelig tenkemåte og i gjennomføring av FoU-prosjekt.

Faget i praksis

Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet utfordringer som elevmangfoldet gir for undervisning og læring og er hovedområdet for samarbeidet med praksisopplæringen.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studentene

  • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst

  • har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme

  • kjenner til sentrale religioner og deres betydning for elever

  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling

  • har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på trinn 1-7 og hvordan disse kommer til syne i begynneropplæringen og senere

  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i

  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring

  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene

  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring

FERDIGHETER

Studentene

  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen

  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om begynneropplæring, læring og undervisning

  • kan reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie og den betydningen skolen har i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden.

  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning

  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene

  • kan ivareta livsynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre

  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring

  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt

  • kan vise vurderingsevne og lede danningsprosesser med utgangspunkt i barne- og ungdomskultur og digitale media

GENERELL KOMPETANSE

Studentene

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling

  • har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger).

Det kreves 70% tilstedeværelse i emnet.

Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)

Bestått praksis og det kreves 100% tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimene.

70% obligatorisk fremmøte i faget.

Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.

Arbeidsomfang totalt: 400 timer.

Eksamen

Mappeeksamen

Flere arbeider vurderes samlet og gis en felles karakter. Digital innlevering.

Nærmere informasjon om hver enkelt del av mappeeksamen gis i Canvas ved semesterstart.

Eksamen vurderes individuelt med bokstavkarakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:49