Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

PED128 Læring og læringsprosesser
PED151 Innføring i spesialpedagogikk
30 sp pedagogikk i lærerutdanning (BLU/GLU) eller tilsvarende

Innhold

Emnet gir undervisnings- og læringsteoretisk grunnlag for arbeid med barn og unge med behov for tilrettelegging i barnehage og skole. Innføring i praktisk relevante oppgaver sentrale til dette arbeidet inngår i emnet, for eksempel rutiner for gjennomføring av en sakkyndig vurdering, arbeid med individuelle opplæringsplaner og kartlegging av barnets behov og utvikling. I tillegg vil emnet omhandle viktige aspekter ved profesjonelles rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid med hjemmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

- redegjøre for spesialpedagogikkens rolle i en inkluderende skole og barnehage og etiske dilemmaer knyttet til dette

 

- ha kunnskap om regelverket knyttet til tilpasset opplæring, spesialpedagogisk hjelp, tidlig innsats og barns rett til å bli hørt og medvirkning.

 

- ha kunnskap om sakkyndig vurdering og den spesialpedagogiske tiltakskjeden

 

-kunne vurdere ulike elementer i en barnets beste vurdering

 

- kunne skrive en individuell opplæringsplan (IOP)

 

- ha kunnskap om aktuelle samarbeidspartnere for skole og barnehage

- ha kunnskap om forhold knyttet til ulike overganger (f.eks. barnehage-skole, og skole-jobb)

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått 2 ukers praksis. Godkjent praksisrapport.
Det er 100% obligatorisk praksis.
Utarbeidelse av en individuell opplæringsplan (IOP).
Obligatorisk deltakelse på utvalgte forelesninger og seminarer, fremgår av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning.

2 ukers praksis i skole/barnehage. (100% obligatorisk deltagelse)
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED143 – Inkludering og tilpasset opplæring 15
PED9001 – Spesialpedagogikk og universell utforming av læringsmiljøet 2 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:49