PED152 Språk- og kommunikasjonsvansker
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Espen Andre Slemdahl
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PED128 Læring og læringsprosesser
PED151 Innføring i spesialpedagogikk
Innhold
Emnet tar for seg lærevansker knyttet til språk og kommunikasjon i utviklings- og sosialpsykologisk, språkvitenskapelig og spesialpedagogisk perspektiv. Det gis en innføring i teoretiske modeller og empiri om hvordan språklige og kommunikative ferdigheter utvikles i forholdet mellom biologiske faktorer og miljøets påvirkning, med vekt på faktorer som hindrer normalutvikling. Emnet vil belyse sammenhengen mellom språk/kommunikasjon og ulike områder som oppmerksomhetssvikt, atferdsvansker og skriftspråklige lærevansker (f.eks. dysleksi). Studentene vil lære å analysere betingelser for at utfordringer oppstår i talespråklig og skriftspråklig kommunikasjon og tilegne seg kunnskap om ulike tilnærminger rettet mot forebyggende og avhjelpende spesialpedagogiske tiltak.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om sentrale teorier om språk- og kommunikasjonsutvikling
-
kunne beskrive hovedtrekkene i språkets oppbygging og funksjon, med vekt på fonologi, morfologi, syntaks og semantikk/pragmatikk
-
kunne gjøre rede for teorier som forklarer tale- og skriftspråkbaserte lærevansker
-
kunne gjøre rede for ulike forhold som hemmer kommunikasjon, inkludert utfordringer for barn med minoritetsspråklig bakgrunn
-
kunne beskrive forholdet mellom utviklingsmessige språkforstyrrelser, dysleksi og språkvansker assosiert med andre tilstander og funksjonsnedsettelser
-
kjenne til ulike kartleggingsmetoder og -verktøy for å identifisere problemer knyttet til språk og kommunikasjon.
-
ha kjennskap til ulike tiltak rettet mot forebygging og oppfølging av kommunikasjonsvansker og tale- og skriftspråkbaserte lærevansker
-
kunne nyttiggjøre seg teorier og arbeidsmetoder om språk og kommunikasjon for å arbeide med barn/unge med språk- og kommunikasjonsvansker blant annet ved kunnskap om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent 3 øvelser med kartleggingsverktøy og 3 refleksjonsoppgaver knyttet til disse.
Godkjent obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning. Digital fagressurser benyttes for eksempel innen fagområdet ASK (Alternativ og supplerende kommunikasjon)
Obligatorisk deltagelse på utvalgte forelesninger og seminarer, jf. semesterplanen.
Forventet arbeidsomfang tilsvarer 400 timer.
Eksamen
6-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.